خرید پارچه ابروبادی




پارچه ابر و بادی چیست؟

پارچه ابروبادی (marble) از جمله پارچه های خنک و تابستانی است که در چند نوع مختلف تولید می شود. ابر و بادی در اصل به طرح هایی گفته می شود که تولیدکنندگان از ترکیب چند رنگ متضاد یا نزدیک به هم طرح های خاص و جذابی به وجود می آورند که طی چند سال اخیر بسیار پر فروش و پرطرفدار شده است. اما در اصطلاح امروزی، «ابروبادی» به پارچه هایی گفته می شود که به خاطر نوع بافت منحصر و چروک مانندی که دارند، حالت سایه روشنی روی پارچه ایجاد می کند. از همین روی این پارچه ها با نام « ابروبادی» معروف شده اند.

ویژگی های این پارچه مانند: رنگبندی متنوع، ضخامت نازک، بافت نرم و خاصی که دارد، موجب شده است تا این پارچه در بازار مد و لباس جزء محبوب ترین پارچه های تابستانی قرار گیرد.

ویژگی های پارچه ابروبادی

  • نازک
  • نرم و لطیف
  • سبک و خنک
  • لَخت و ریزش دار
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • بافت نسبتا چروک (شبیه به طرح ابر و باد)

انوع پارچه ابروبادی

طرح ابروباد:

این پارچه، طرح خاصی دارد که از ترکیب چند رنگ متضاد، هم خانواده یا نزدیک به هم تشکیل می شود. پارچه های طرح ابروبادی به خاطر انعکاس نور و براقیت کمی که دارند تا حدودی شبیه به پارچه های ساتن می باشد. این پارچه ها مناسب دوخت مانتو، شومیز، شال، روسری و… می باشد.

آلما:

آلما پارچه ای خنک و سبک است که مناسب فصول گرم سال (بهار و تابستان) است. پارچه های آلما کشی نیست و چروک نمی شود و به خاطر حالت لخت و ریزشدار، مناسب دوخت مانتو و شومیز می باشد.

شیمر:

پارچه های شیمر جزء یکی از دسته های پارچه های ابر و بادی است. شیمر پارچه ای سبک، خنک، خشک و آهاردار  است که بافت شاین و براقی دارد. از این پارچه علاوه بر مانتو برای دوخت شومیز، دامن شلواری، سارافون و... می توان استفاده نمود.

برنوتی:

پارچه ای نازک، نرم و خنک است که معمولا در رنگبندی های متنوعی تولید می شود. این پارچه کمی حالت پفکی و چروک دارد (حالت ابروبادی). جنس برنوتی از الیاف خالص نخی می باشد و به همین دلیل تا حدودی آبرفت دارد. این پارچه بیشتر برای دوخت مانتوهای تابستانه گزینه ی مناسبی است.

اسکودا و کیوی:

ویژگی های این دو پارچه از هر نظر بسیار شبیه هم است. هر دو پارچه ای سبک، نخی بدون کشسانی، لخت و ریزش دار است که از پوشش عالی برخوردارند و بدن نما نیستند. تنها تفاوت این دو پارچه در این است که پارچه اسکودا آبرفت ندارد اما پارچه کیوی کمی آبرفت دارد.

ابروبادی فویلدار:

در این نوع از پارچه ی ابروبادی، سطح پارچه با استفاده از فویل های رنگی درخشان پوشیده شده است که همین امر باعث شده تا این پارچه جلوه ی خاص و بی نظیری داشته باشد. از دیگر ویژگی های این پارچه می توان به سبکی، نرمی و لطافت، لختی و نازکی آن اشاره نمود. این پارچه مخصوص دوخت مانتو، پیراهن و شومیز مجلسی می باشد.

کاربرد پارچه ابروبادی

پارچه های ابروبادی اکثرا به خاطر حالت ریزشدار و لختی که دارند مناسب دوخت انواع: مانتو، شومیز، پیراهن، شال، روسری، دامن شلواری و… می باشد. این پارچه به خاطر ضخامت نازکی که دارد بیشتر برای استفاده در مناطق گرمسیر و فصول بهار و تابستان مورد استفاده قرار می گیرد.

نگهداری، شستشو و اتوکشی پارچه ابروبادی

شستشو:

برای اینکه حالت و بافت پارچه های ابروبادی حفظ شود، بهتر است در هنگام شستشو از آب سرد استفاده کنید. در شستشوی پارچه هایی که آبرفت ندارند می توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد. البته باید با دور کم و دمای ۳۰ درجه شسته شوند.

خشک کردن:

بهترین روش برای خشک کردن این پارچه ها آویزان کردن آن ها  زیر نور خورشید است. دقت داشته باشید که برای خشک شدن سریع این پارچه ها هرگز از وسایل گرمایشی از قبیل شوفاژ، بخاری و... استفاده نکنید.

اتوکشی:

بهتر است حدالامکان اتوکشی به صورت غیرمستقیم و با استفاه از یک آستری روی پارچه انجام شود (مخصوصا در مدل های ابروبادی فویلدار و شیمر) تا رد اتو روی پارچه نیفتد. 

نکته: پارچه هایی که آبرفت دارند را باید قبل از برش در آب سرد حدود ۳ ساعت خیس کرده و آبکشی نمایید. پس از خشک شدن با حرارت کم اتوکشی نمایید.