خرید پارچه آستری




آشنایی با پارچه آستر

معرفی پارچه ی آستر: آستر "Lining"، پارچه ای است که زیر و داخل برخی از لباس ها دوخته می شود. از آستر برای پوشش دهی بیشتر لباس هایی که با پارچه های نازک و توری دوخته می شود و برای ایستادگی بهتر لباس در کت و دامن زنانه، کت مردانه و لباس عروس استفاده می شود.

هنگام خرید پارچه ی آستر باید به این نکته ی مهم توجه داشته باشیم که براساس ضخامت پارچه ی رویه ، آستر مناسب را انتخاب کنیم. بنابراین باید همیشه برای پارچه ی ضخیم از آستر ضخیم و برای پارچه ی نازک از آستر نازک استفاده شود. این کار باعث می شود تا به راحتی لباس پوشیده شود، آستر پاره یا جمع نشود و لباس صاف و خوش فرم روی بدن بایستد.

آستر انواع مختلفی دارد که جنس، رنگ، ضخامت و نوع آن باید متناسب با مدل لباس و پارچه ی رویه ی آن باشد زیرا آستر در راحتی پوشش، زیبایی و ایستادگی لباس نقش مهمی ایفا می کند. از انواع آستر می توان به آستر ابریشمی، پلی استر، ساتن، آستر پنبه، باتیست، کُرکی، مخمل، پشم شیشه یا الیاف نام برد. در ادامه به معرفی مختصری از انواع پارچه آستر می پردازیم.

انواع آستر

آسترها از لحاظ نوع و ضخامت به دو دسته ی نازک و ضخیم تقسیم می شوند: 

آسترهای نازک

آستر ابریشمی

این آستر بسیار نرم، لطیف و سبک است و به همین دلیل برای داخل پیراهن های حریر و مجلسی مناسب است. آستر ابریشمی رنگ های متنوعی دارد که می توان رنگ آن را متناسب با رنگ پارچه ی رویه انتخاب کرد.

آستر پنبه

جنس این آستر از نخ خالص است. خاصیت ضد حساسیت، نرمی و خنکی این آستر باعث شده تا برای استفاده در لایه ی داخلی لباس کودکان و افرادی که مشکلات پوستی دارند مناسب باشد. نکته ی مهم در هنگام استفاده از این آستر این است که حتماً قبل از برش پارچه باید آن را با آب شست زیرا این پارچه در اصطلاح عامیانه "آب می رود" (جمع می شود).

آستر باتیست

این آستر جزء آسترهای پنبه ای محسوب می شود که در رنگ های سفید و شیری تولید می شود. جنس پنبه ای این آستر مانع از عرق کردن و ایجاد بوی بد می شود. اکثراً آستر باتیست برای دوخت داخل لباس های عروس و دکلته به کار می رود.

آسترهای ضخیم

آستر پلی استر (ضخیم و نازک)

پلی استر نسبت به سایر آسترها قیمت مناسب تری دارد و در دو نوع ضخیم و نازک تولید می شود. آستر پلی استر ضخیم به خاطر حالت خشک و ایستاده ای که دارد، برای لباس هایی که می خواهیم حالت ایستاده داشته باشند مناسب است. به همین دلیل این آستر برای استفاده در داخل کت، پالتو و دامن مناسب تر است.

برخی از آسترهای پلی استر نازک تر هستند و حالت کشسانی دارند به همین خاطر برای استفاده در داخل پیراهن ها گزینه ی مناسبی محسوب می شوند.

آستر ساتن

این آستر پارچه ای براق، نرم، لطیف و بادوام است که در رنگ های متنوعی تولید می شود. بیشترین موارد استفاده از این آستر در لایه ی زیرین کت های مجلسی و پالتو است. از آستر ساتن کمتر برای پیراهن استفاده می شود زیرا به علت ضخیم بودن باعث ایجاد گرما و پف در زیر لباس می شود. البته برای پیراهن هایی که با پارچه ی گیپور دوخته می شوند می توان از این آستر استفاده کرد.

برای اینکه طرح گیپور مشخص باشد باید از آستری با رنگ متضاد با رنگ پارچه رویه استفاده شود. ظاهر براق ساتن از زیر پارچه گیپور جلوه و زیبایی لباس را دوچندان می کند.

آستر کرکی

این آستر ضخیم به خاطر کرک هایی که دارد لباس را گرم می کند پس برای استفاده در داخل ژاکت و کاپشن گزینه ی بسیار مناسبی است.

آستر مخمل

آستری ضخیم و گرم است. آستر مخمل جزء آسترهای تجملاتی محسوب می شود که به لایه ی زیرین پالتو و لباس های زمستانی ظاهری شیک و زیبا می بخشد.

آستر پشم شیشه

جنس این آستر از الیاف یا پشم شیشه است و به خاطر خاصیت ضد آب و ایجاد گرما، اکثراً داخل کاپشن و پالتو استفاده می شود.