پارچه سوزن دوزی چیست؟

پارچه های سوزن دوزی یا نخ دوزی، از جمله پارچه هایی هستند که سابقه ی بلند مدتی در صنعت تولید داشته و جزء سبک های سنتی در بافت پارچه است. در گذشته از این نوع پارچه بیشتر برای برجسته کردن اقلام مذهبی، خانگی و... استفاده می شد و جزو تزئینات سنتی به حساب می آمد. امروزه سوزن دوزی، به عنوان یک سبک در طراحی و تولید پارچه شناخته می شود نه نوع خاصی از پارچه!

سوزن دوزی یک پارچه، کار هنری و نسبتاً دشواری است که امروزه در صنعت مد و نساجی متداول شده و با دستگاه های پیشرفته و مدرن انجام می پذیرد. در دهه های اخیر انواع پارچه های سوزن دوزی دستی در بازار عرضه شده است که توسط برخی ایل ها در شهر های مختلفی چون سیستان و بلوچستان تولید می شود.

عمده ی نخ های استفاده شده در بافت این نوع از پارچه ها، از جنس پنبه و ابریشم مصنوعی می باشد. با این حال محدودیتی در نوع استفاده از نخ وجود ندارد. بلکه سلیقه و مهارت طراح و بافنده در انتخاب آن تاثیرگذار است. در بافت پارچه های سوزن دوزی، همانطور که از نامش پیداست، از نخ و سوزن برای ایجاد طرح های مختلف استفاده می شود. ممکن است روی پارچه های سوزن دوزی عمل منجوق دوزی، پولک دوزی، پانچ مروارید، مهره ها و… نیز انجام پذیرد که به این نوع پارچه سوزن دوزی کار شده گفته می شود.

در بافت پارچه های سوزن دوزی، علم، هنر و مهارت خیاطی با هم تلفیق شده است. اگر شما به این هنر علاقمند هستید باید هم با هنر طراحی پارچه آشنا باشید و هم بتوانید به خوبی با نخ، سوزن و پارچه کار کنید.

پارچه سوزن دوزی برای چه دوختی مناسب است؟

با توجه به سبک سوزن دوزی در تولید و عرضه ی پارچه، محدودیت خاصی در نوع استفاده از این پارچه وجود ندارد. با توجه به نوع دوخت و طرح های پیاده شده روی پارچه، می توان برای انواع دوخت همچون: پیراهن کوتاه و بلند، پیراهن بچه گانه، مانتو، کت، دامن، وسایل تزئینی و دکوراسیون، خرجکاری، دستمال سفره و… از آن استفاده نمود.

مزایا و ویژگی های پارچه سوزن ‌دوزی
  • گستردگی در طرح و تنوع
  • سبک خاص و منحصر در تولید پارچه
  • دوام بالای طرح ها به دلیل استفاده از نخ
  • بافت پارچه به دو صورت دست و ماشینی
  • >امکان استفاده برای دوخت لباس مجلسی، تزئینات و…

نحوه ی نگهداری، شستشو و اتوکشی پارچه سوزن دوزی

  • >نگهداری از پارچه سوزن دوزی، تا حدود زیادی به طرح آن بستگی دارد. برای مثال اگر پارچه کار شده باشد، باید به تنهایی با دست یا در ماشین لباسشویی شسته شود تا موجب کَنده شدن طرح ها نشود. همچنین با توجه به استفاده از رنگ های مختلف در عموم پارچه های سوزن دوزی، بهتر است دمای آب ولرم باشد تا موجب ترکیب رنگ های پارچه نشود.
  • بهتر است پارچه های سوزن دوزی کمی مرطوب شده و سپس به صورت غیر مستقیم اتوکشی انجام شود. این کار باعث می شود تا کیفیت نخ و بافت پارچه حفظ شود.
خرید پارچه های سوزن دوزی شده