پرش به محتوا پرش به فوتر

شناخت انواع‌ پارچه‌ قبل از خرید

در جهان امروز، پارچه ‌ها دارای اهمیت بسیاری می باشند و با توجه به پیشرفت روز افزون علم و فناوری، انواع زیادی را شامل می شوند. بنابراین شناخت کافی از انواع مختلف پارچه ها از لحاظ جنس، طرح، رنگ و غیره از مهم‌ترین ملزومات طراحی و تولید انواع لباس است. اگر شما هم قصد خرید پارچه برای دوخت لباس دارید پیشنهاد می کنیم که این مقاله را از دست ندهید چرا که در ادامه قصد داریم به بررسی انواع مختلفی از پارچه‌ ها ‌بپردازیم. قبل از هرچیز باید از خودتان بپرسید:

منشاء و مواد تشکیل دهنده پارچه ها کدام اند؟

  • برخی از پارچه ها مانند کتان، کنف، پنبه و غیره منشاء گیاهی دارند
  • پارچه ‌هایی که سرچشمه ‌حیوانی دارند؛ مانند ابریشم، پشم، خز طبیعی و غیره
  • پارچه ‌هایی که سرچشمه ‌معدنی دارند؛ مانند آزبست (پنبه ‌ی نسوز) و پارچه ‌های شیشه ‌ای
  • پارچه ‌هایی که از سنتز های شیمیایی به دست می ‌آیند؛ مانند نایلون، داکرون و ترگال

انواع پارچه ‌های الیاف طبیعی

گروهی از این پارچه ‌ها از الیاف گیاهی به وجود می ‌آیند و شامل موارد زیر هستند:

  • الیاف هایی که به صورت میوه ‌ای و دانه ‌ای هستند؛ مانند پنبه
  • الیاف های ساقه ‌ای مثل کتان و کنف
  • الیاف های برگی مثل سیسال
  • پارچه ‌هایی از نوع نخی و پنبه ای

در این میان پارچه ‌های از نوع نخ و پنبه طرفدار و موارد استفاده بسیاری دارند. این دسته از پارچه‌ها دارای خصوصیتی عالی هستند. پارچه های نخی و پنبه ای علاوه بر اینکه به پوست بدن صدمه ای وارد نمی کنند حساسیت پوستی از جمله خارش ها و یا قرمزی های سطح پوست نیز ایجاد نمی کنند. پارچه ‌های نخی باعث می شوند هوا در اطراف پوست بدن جریان یابد؛ به همین علت در فصل هایی که هوا گرم است، احساس خنکی می کنید. با این وجود لباس ‌هایی که دارای پارچه یا الیاف پنبه ‌ای گرم‌ تر بوده و در هوای سرد بدن را گرم نگه می دارند.

اما در نگه داری این نوع پارچه ها باید دقت زیادی داشته باشید چرا که این گونه پارچه ‌ها بعد از شست و شو دچار آب رفتگی می شوند. همچنین در نظر داشته باشید این پارچه ها قبل از دوخته شدن باید در آب شستشو داده شوند تا رنگ اضافی موجود در آن هنگام شست و شو از پارچه خارج شود. البته به دلیل اینکه این پارچه ها هنگام شست و شو از خود رنگ پس می دهند در صنایع معمولا الیاف پنبه را در داخل محلولی از اکسیدان قرار می دهند تا رنگ آن سفید شود. هر چه مدت زمان بیشتری در این محلول قرار گیرد، رنگ آن سفید تر شده و در مقابل دوام‌ آن کمتر خواهد شد. به همین دلیل با توجه به جنس پارچه و اینکه اکثر شرکت ها همواره در تلاش برای ارائه یک پارچه با دوام هستند، زمان نگهداری از این پارچه ها در محلول اکسیدان را کاهش می دهند؛ به همین علت ممکن است در هنگام شست و شو از خود مقدار اندکی رنگ پس بدهند.

آیا انواع پارچه های نخی و پنبه ای را می شناسید؟

بله درست است ما تمام نکات را در بالا بازگو نکردیم تا بتوانیم کمی ذهن خلاق شما را با سوالاتی که به شما در شناخت هر چه بیشتر پارچه ها کمک می کنند مواجه کنیم. در ادامه به برخی از انواع پارچه های نخی و پنبه ای خواهیم پرداخت.

پارچه چیت (Chintz)

این نوع پارچه ها، دارای وزن بسیار کم و علاوه بر آن تار و پود بکار رفته در پارچه های Chintz نسبت به دیگر پارچه ها تراکم کمتری دارند. پارچه های چیت به دو صورت ساده و طرح ‌دار وجود دارند و از آن می توان برای لباس راحتی مردانه و زنانه استفاده کرد.

پارچه متقال (Fustian)

به دلیل ضخامت بالای پارچه های Fustian در میان پارچه های هم رده خود از تراکم نخی بالا تری برخوردار اند. از معایب این پارچه می توان به رنگ ‌پذیری بالای آن اشاره کرد. پارچه های متقال بیشتر در رنگ های روشن مانند سفید و شیری موجود هستند. این نوع پارچه با توجه به جنس آن برای دوخت انواع تن پوش مناسب نبوده و معمولا برای روبالشی و… از آن استفاده می شود.

پارچه چلوار (calico)

پارچه های چلوار یا calico به میزان قابل توجهی سبک، خنک و معمولا طرح ‌دار و مناسب جهت تهیه لباس هستند. از این نوع پارچه، پیراهن، ملحفه، روبالشی و… تولید می شود. Calico های به رنگ سفید و روشن به علت تراکم زیاد آن ها، جهت دوخت لباس کاربرد زیادی ندارند.

پارچه کرباس (Canvas)

تراکم الیاف پارچه Canvas با وجود ضخامت آن، نسبتا پایین است. به علت ضخامت زیاد نخ ‌های پارچه کرباس، از آن در تولید لباس استفاده می شود و معمولا در مواردی مانند لایی کت، کاموادوزی و… کاربرد دارند.

پارچه کتان (Linen)

کتان ها را می توان از دسته پارچه های خشک و خشن دانست. از معایب پارچه های linen می توان به خاصیت چروک شدن بالای آن اشاره کرد. پارچه های کتان مانند چلوار از خنک ‌ترین پارچه ‌ها هستند و در دوخت لباس های مناسب برای هوای گرم کاربرد بالایی دارند؛ به همین علت چروک شدن آن ‌ها زیاد به چشم نمی خورد. ناگفته نماند این نوع پارچه را باید قبل از دوخت شست ‌و شو نمود؛ چرا که ممکن است هنگام شست و شو رنگ پس دهند؛ لباس های دیگر را رنگی کنند و یا حتی به دلیل رنگ رفتگی بالا از میان رفته و= قابل استفاده نباشد؛ مگر پس از رنگ شدن مجدد. از دیگر معایب کتان می توان به رنگ ‌پذیری نا مناسب آن نیز اشاره کرد.

انواع پاچه ‌هایی که برای تهیه آن از الیاف حیوانی استفاده می شود

 معمول از مواد دارای مو و کرک در مواد تشکیل دهنده این نوع پارچه ها در کنار مواد دیگر مثل پشم حیوانات
استفاده می‌شود. برای مثال پارچه ابریشم از کرک های کرم ابریشم تولید می ‌شود.

پارچه پشم (Wool)

مرغوبیت پارچه های Woolen یا پشمی با توجه به حیوانی که پشم از آن گرفته می ‌شود، متفاوت است. برای نمونه Cashmere wool و یا همان “پشم کشمیر” که از بز به دست می آید، از بهترین پشم ‌ها است و خصوصیاتی مانند سبک بودن، ظریف، گرم و… را شامل می‌شود. در مثالی دیگر می توان به پشم ‌های گاو که هم ضخامت و هم خشنی زیاد تری دارند، اشاره کرد. پارچه‌ های پشمی عمدتا از هر پارچه دیگر رطوبت بیشتری را جذب می نمایند و حرارت را از خود دور می ‌کنند؛ و به این ترتیب لباس‌ های پشمی رطوبت هوا را جذب خود می نمایند و بدن را گرم می نمایند. از موارد استفاده پارچه ‌های پشمی می توان به تهیه انواع لباس ‌های گرم
نرم و… نام برد.

پارچه ابریشم (Silk)

از بهترین نوع پارچه ها، پارچه Silk است که در تولید لباس های رسمی و مجلسی به کار می رود. لازم به ذکر است برای نگهداری از پارچه ابریشم طبیعی باید دقت زیادی داشته باشید. از معایب Silk به شست‌ و شو ندادن آن با آب و هم چنین با حرارت اتو نکردن، می توان اشاره کرد. در نتیجه برای شست و شوی پارچه های ابریشم بهتر است از بخار استفاده و سپس آن را خشک نمایید.
ابریشم بر عکس کتان رنگ ‌پذیری بسیار عالی دارد. پارچه ‌هایی که به طور کامل از ابریشم ساخته می شوند، دارای قیمت بسیار زیادی در میان دیگر پارچه ها هستند.

انواع پارچه ‌های مصنوعی

الیاف این گونه پارچه ‌ها به وسیله انسان ها ساخته می شود و با توجه به ماده اولیه سازنده آن، کاربرد های مختلفی دارند. از خاصیت های برتر این نوع پارچه ‎ها می توان به: مقاومت، استحکام زیاد، سبکی و… اشاره نمود.

پارچه ریون (Raven)

Raven ها از پر استفاده ترین نوع پارچه ‌ها برای دوخت و تولید لباس زنانه به خصوص از نوع مجلسی هستند.

پارچه داکرون (Dacron)

این نوع پارچه ها به دلیل رنگ های بسیار زیاد و استحکام زیاد، مورد توجه هستند.

پارچه آکلیریک (Acrylic)

فیبر آن به وسیله انسان ساخته شده و از ترکیب نمودن پترولیم و گاز طبیعی تشکیل می شود.

پارچه با کیفیت و قیمت مناسب را از کجا بخرم؟

برای خرید انواع پارچه خوب و با کیفیت همراه با قیمت مناسب، باید بگویم که عجله نکنید چرا که نیاز نیست که جای خاصی بروید شما در همین سایتی که هستید می توانید بهترین انواع پارچه‌ها را با نازل­ترین قیمت ها خریداری کنید. اگر می‌خواهید تجربه‌ای خوش از خرید اینترنتی داشته باشید می توانید این تجربه را در فروشگاه معتبر پارچه رادمرد داشته باشید. در اینجا انواع پارچه با بهترین کیفیت و قیمت، در دسترس شماست.

فروشگاه پارچه رادمرد به عنوان بزرگترین وارد کننده پارچه در شمال غرب کشور، افتخار دارد که توانسته انواع پارچه‌های مورد استفاده هموطنان گرامی را با سفارش مستقیم از کارخانه‌ی کشور سازنده، در اختیار مصرف کنندگان عزیز قرار دهد. پارچه رادمرد در راستای حمایت از تولید ملی، نمایندگی انحصاری فروش انواع پارچه‌های با کیفیت و معتبر ایرانی را نیز در اختیار دارد. شما عزیزان می‌­توانید پارچه مورد پسندتان را با خیال راحت و با تضمین کیفیت و قیمت، از پارچه رادمرد سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید.

خرید پارچه

پارچه رادمرد، استارتر فروش اینترنتی پارچه در ایران، به صورت کاملاً تخصصی و با چند دهه تجربه در زمینه صادرات واردات و پخش پارچه فعالیت دارد. پارچه رادمرد با ارائه پارچه های متنوع و قیمت های رقابتی بهترین گزینه برای خرید آنلاین پارچه در ایران باشد.​

تمامی حقوق این سایت متعلق به پارچه رادمرد  است.