پارچه چرم چیست؟

یکی از پارچه هایی که استفاده از آن برای دوخت انواع لباس و حتی وسایل تزئینی متداول می باشد، پارچه های چرمی است که به احتمال زیاد تجربه استفاده از آن را داشته اید. جنس چرم علاوه بر صنعت مد، پوشاک و نساجی، در سایر صنایع نیز کاربرد بسیاری دارد.

اگر می خواهید ظاهری شیک و طبیعی تری داشته باشید بهتر است از ترکیب چرم با سایر پارچه های پشمی و نخی استفاده کنید. لباس هایی مانند کت با تکه هایی از چرم یا مبلمانی که از ترکیب چندین نوع پارچه تشکیل شده است، جلوه ای زیبا و طبیعی دارند. 

پارچه های چرم به دو دسته ی «چرم طبیعی» و «چرم مصنوعی» تقسیم می شوند و هر دو برای دوخت با دست و چرخ خیاطی مناسب می باشند.

پارچه-چرم-2

پارچه چرم طبیعی 

در بافت این نوع پارچه از چرم طبیعی حاصل از دباغی پوست حیوانات مختلف مانند گاو، گوسفند، کروکودیل، مار و... استفاده می شود. این چرم به دو صورت ساده و طرحدار تولید می شود. از مزیت های چرم طبیعی می توان به دوام بسیار بالای چرم طبیعی نسبت به نوع مصنوعی اشاره کرد.

پارچه چرم مصنوعی

استفاده از چرم مصنوعی برای اولین بار در کشور آلمان و در قرن نوزدهم انجام پذیرفت. در بافت و تولید این پارچه از چرم مصنوعی استفاده شده است. بافت چرم های مصنوعی از جنس پلاستیک بوده و برای اینکه حالت و جنسی مانند چرم طبیعی داشته باشد بافت آن از یک لایه روکش و یک لایه اسفنج تشکیل شده است. 

به خاطر هزینه ی بالای استفاده از چرم طبیعی، در بافت عموم پارچه ها از چرم مصنوعی استفاده می شود. چرم مصنوعی باکیفیت، بافت خال خالی دارد و سطح آن کاملا صیقلی و صاف نیست. چرم های مصنوعی از نوع بسیار براق تا بسیار مات و چیزی ما بین این دو تولید می شوند. در برخی موارد چرم های مصنوعی به گونه ای تولید شده اند که تشخیص آن از چرم طبیعی دشوار می شود.

پارچه-چرم-1

نکته: با انتخاب چرم مصنوعی به جای چرم طبیعی، به صورت غیرمستقیم از کشته شدن حیوانات جلوگیری نموده و از ادامه ی نسل و حیات آن ها حمایت می کنیم. 

مزایا و ویژگی های چرم مصنوعی

  • چرم مصنوعی منفذ دار نیست.
  • طول عمر کمی نسبت به چرم طبیعی دارد.
  • چرم مصنوعی ارزان تر و نگهداری از آن راحت تراست.
  • در رنگ، ضخامت و طرح های متنوعی تولید شده است.

نکات مهم برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

  • برای تشخیص هنگام خرید چرم مصنوعی و خرید چرم طبیعی اولین مورد تفاوت در قیمت چرم طبیعی و قیمت چرم مصنوعی می باشد.
  • بوی خاص چرم طبیعی یکی از شاخصه های اصلی در تشخیص بین دو چرم طبیعی و مصنوعی از یکدیگر است. چرم مصنوعی معمولاً بویی شبیه به پلاسیک می دهد.
  • چرم طبیعی نرم و دارای انعطاف است در حالی که چرم مصنوعی پلاستیکی و خشک تر است و شما با لمس کردن پارچه می توانید طبیعی یا مصنوعی بودن چرم را تشخیص دهید.
  • همچنین ضخامت و سطح چرم طبیعی یکدست نبوده اما چرم مصنوعی چون با دستگاه ساخته می شود سطح آن از ضخامت کاملا همگون و یکسانی برخوردار می باشد.
  • پوشش پشت چرم را که نگاه کنید متوجه مصنوعی بودن آن میشوید زیرا پشت چرم های مصنوعی نخ های رشته ای و توری دارد در حالیکه پشت چرم های طبیعی پرزی است.
  • چرم طبیعی در برابر حرارت نیمسوز شده و بوی آن شبیه موی سوخته است اما چرم مصنوعی در برابر حرارت می سوزد و بوی پلاسیک سوخته می دهد.

انواع پارچه چرم

پارچه چرم علاوه بجز اینکه به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم شده است، از لحاظ طرح و نقش نیز شامل انواع مختلف است که در زیر به آنها می‌پردازیم:

چرم تیرکمانی

این نوع چرم بخاطر حالت کشی و ارتجاعی که دارد به چرم تیرکمانی معروف است. از دیگر چرم های مصنوعی اما با کیفیت بازار است. این چرم پرطرفدار است و برای دوخت لباس و سایر موراد استفاده می‌شود.

پارچه-چرم-تیرکمانی

چرم پوست ماری و کروکودیلی

این نوع چرم دارای برجستگی‌هایی است که با طرح و نقش مشابه پوست مار و کوروکودیل است. اکثر این نوع چرم‌ها بخاطر اینکه هم به حامی حیوانات باشد و هم اینکه مقرون به صرفه باشد، بصورت مصنوعی تولید می‌شود. این نوع چرم جز چرم‌های طرح دار به شمار می‌رود.

پارچه-چرم-پوست-ماری

چرم سه بعدی

چرم سه بعدی یکی دیگر از چرم‌های طرحدار است که طی فرآیندی در کارخانه، بصورت سه بعدی با طرح های مختلف تولید می‌شود. این نوع چرم بصورت کشی نیز تولید و بفروش می‌رسد.

پارچه-چرم-سه-بعدی

موارد استفاده از پارچه های چرم

از پارچه های چرمی می توان برای دوخت های مختلف استفاده کرد. استفاده از پارچه های شبه چرمی و شبیه سازی شده در دوخت مانتو پاییزه، پالتو، بارانی، دستکش، کاپشن، دامن کوتاه یا بلند، شلوار، خرجکاری و… متداول است. برای مثال پارچه های رویه ی چرمی مصنوعی با زمینه ی هاید، یکی از انواع پارچه های چرمی مصنوعی و شبه چرم است. همچنین برای تولید کیف، کفش، کمربند، مبل، روکش و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه ی نگهداری، شستشو و اتوکشی چرم

شستشو

اگر لباس چرمی دارید. ابتدا باید به برچسب لباس دقت کنید و مطابق با راهنمایی آن اقدام به شستشو و نگهداری آن کنید. پارچه چرم به دلیل نوع جنسی که دارد، نحوه شستشوی متفاوتی نیز دارد. اگر می‌خواهید خودتان به صورت شخصی اقدام به شستشوی پارچه یا لباس چرمی کنید  مناسب آن، شستشوی دستی است. به این صورت که برای تمیز کردن سطح چرم، محلول‌های مخصوصی وجود دارد که اکثرا با استفاده از یک پنبه و این محلول اقدام به تمیز کردن پارچه چرمی می‌کنند.

روش دیگر شستشو با ماشین لباسشویی است. در این روش برای اینکه به پارچه آسیب وارد نشود باید روی دور کند و با دمای متعادل رو به سرد اقدام به شستشو کرد. توجه کنید که برای شستشوی لباس های چرمی باید صابون مخصوص چرم را استفاده کنید تا پس از شستشو اثری از باقیمانده مواد شستشودهنده نماند. قبل قرار دادن لباس چرمی در داخل ماشین لباسشویی بهتر است دکمه و زیپ لباس را کامل ببندید تا حین شستشو آسیبی به پارچه وارد نشود. پس از شستن پارچه یا لباس، باید سطح آن را با دقت به صورت دستی با یک دستمال خشک کنید تا اگر مواد شوینده روی آن باشد پاک شود. زیرا این مواد شوینده پس از خشک شدن باعث ترک خوردن پارچه می‌شود.

مزیت روش دستی این است که با دقت اقدام به تمیز کردن پارچه می‌شود و آسیب های ممکن ناشی از شستشو با ماشین .لباسشویی را ندارد

برای اینکه خیالتان مطمئن باشد که به لباس چرمی آسیب وارد نمی‌شود، بهتر است عمل اتوکشی را به خشکشویی ها سپرد.

خشک کردن

پارچه چرم باید به آرامی خشک شود. برای این کار بهتر است به صورت آویزان قرار داده شود. نباید در به مدت زیادی در معرض نور خورشید باشد.

برای از بین بردن چروک پارچه های چرمی، باید حتما یک پارچه ی نسبتاً نازک را روی پارچه انداخت و سپس آن را با حرارت کم اتو زد.

نگهداری

لباس و پارچه چرمی را بهتر است تا نشود تا چروکیده نشود. بهتر است هر چند ماه یکبار از اسپری های مخصوص و براق کننده برای حفظ بافت و زیبایی آن ها استفاده نمود.

اگر لباسی دچرمی داریم که به مدت طولانی قرار است استفاده نشود، ابتدا به آن واکس مخصوص چرم زده شود و بهتر در جای تاریک و سطح صاف (به صورت خوابیده نگهداری شود تا تا نشود) نگهداری شود. توجه به این نکته مهم است که محل نگهداری لباس چرمی نباید دارای رطوبت و گرد و غبار باشد.

اگر لکه جوهری بر روی آن بیوفتد، مقداری پنبه را به الکل آغشته می‌کنیم و با احتیاط و دقت اقدام به پاک کردن لکه می‌کنیم. 

پارچه-چرم-چهل-تیکه

خرید پارچه چرم

پارچه رادمرد با دارا بودن انواع تنوع از پارچه، با کیفیت خوب و قیمت مناسب، انتخاب خوبی برای افراد خوش سلیقه می‌باشد. مشتریان هم به صورت عمده و هم به صورت خرده می‌توانند از پارچه رادمرد خرید کنند.