پرش به محتوا پرش به فوتر

دانتل، پارچه‌ای مجلسی

پارچه دانتل چیست؟

دانتل (Dentelle)، پارچه ای است ظریف از ابریشم یا الیاف مصنوعی که طرح ها به صورت مشبک با دستگاه و یا دست بر روی زمینه ای توری دوخته می شود. در بافت آن از نخ کتان، ابریشم، طلا یا نقره نیز استفاده می شود. زمینه ی تور ساده و اشکال برجسته مهم ترین خصوصیت این پارچه است.
پارچه-دانتل

 

خاستگاه تولید و عرضه ی آن کشور بلژیک است اما اکثر پارچه های دانتل در کشور های چین و هند تولید می‌شود. امروزه پارچه‌ی دانتل دستخوش تغییرات طراحان پارچه، مد، لباس و صنعت نساجی شده است و با طرح های مختلفی در بازار عرضه می شود.

علاوه بر تولید صنعتی و بافت با دستگاه توری دوزی، روش های مختلف دستی مانند: سوزن دوزی، قالب دوزی، دارحلقه و نواردوزی برای تولید دانتل به کار گرفته می شود.

دانتل جزء پارچه های مجلسی است که تمامی سنین می توانند از این پارچه استفاده کنند. فقط باید در انتخاب طرح و رنگ دقت شود. دانتل های رنگ روشن، شاد با طرح های ریز برای استفاده ی بانوان کم سن و سال مناسب است. بانوانی که اندام درشتی دارند بهتر است از طرح های ریز و رنگ های تیره ی دانتل استفاده کنند تا لاغرتر به نظر برسند. بانوان لاغر نیز بهتر است از رنگ های روشن و طرح های درشت دانتل استفاده کنند تا خوش اندام تر دیده شوند.

انواع پارچه دانتل

در سه نوع ساده، گل برجسته و کار شده به بازار عرضه شده است.

دانتل ساده

پارچه ای توری با گل های ساده است. دانتل ساده کشسان بوده و در رنگ های مختلفی تولید می شود.

گل برجسته

همانطور که از اسمش پیداست، گل ها در این نوع پارچه به صورت برجسته بافته شده است. این دانتل در رنگ های متنوعی تولید می شود. دانتل قیطان دوزی و دانتل مخملی از این نوع پارچه محسوب می شوند.

کار شده

نوع کارشده پارچه دانتل همراه با سنگ، مروارید، ملیله و… تزئین می شود تا بر جلوه و زیبایی پارچه افزوده شود.

پارچه دانتل برای چه دوختی مناسب است؟

از دانتل بیشتر برای دوخت لباس های مجلسی و عروسی استفاده می شود. به دلیل داشتن طرح های زیبا و کار شده، استفاده از این پارچه برای موارد غیر رسمی و غیر مجلسی توصیه نمی شود. زیرا جنس و قیمت آن برای دوخت لباس های غیرمجلسی مناسب نمی باشد. درچند سال اخیر استفاده از پارچه های دانتل، در دوخت لباس های عروس متداول شده است.

پارچه-دانتل-2

تفاوت دانتل با گیپور

تفاوت دانتل و گیپور در طراحی و زمینه های آن ها است. گیپور از بافت پنبه و ابریشم بدون هیچ زمینه ای و به صورت برجسته و ضخیم تولید شده در صورتی که دانتل از تارهای ابریشم است که معمولاً روی زمینه ی تور بافته می شود. دانتل قیمت بسیار بالایی دارد و به دلیل زیبایی و ظرافتش برای لباس عروس بسیار پرکاربرد است.

مزایا و ویژگی های دانتل

  • دوام بالا
  • نیازمند آستر
  • طرح ها و رنگ های زیبا و متنوع
  • مناسب برای استفاده ی تمامی سنین

نحوه ی نگهداری، شستشو و اتو زدن

به جهت دوام نسبتاً بالای پارچه های دانتل، در شستشو و اتو زدن دانتل، با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد. اما چیزی که تقریباً در تمامی پارچه ها مشترک است، تنظیم دمای آب، اتو و مراقبت های خاص از آن در برابر گرمای زیاد می باشد. با این حال رعایت کردن موارد زیر توصیه می شود:

به صورت کلی برای شستشوی لباس هایی که در دوخت آن از دانتل استفاده شده است، باید پارچه را در آب گرم خیس نمایید. البته پارچه ی دانتل طرح دار برخلاف دیگر انواع دانتل باید در آب سرد شسته شود. لباس های دانتل دارای بافت های حساس و ظریفی هستند به همین خاطر بهترین روش جهت خشک کردن لباس های دانتل قرار دادن آن ها در هوای آزاد است. همچنین جهت جلوگیری از رنگ پریدگی پارچه باید قبل از آویزان کردن لباس آن را پشت و رو کنید.
لباس دانتل را در محیط سایه دار و خنک قرار دهید. چنانچه لباس شما سبک است، آن را آویزان کرده و در صورت سنگین بودن می توانید آن را در سطح صافی پهن کنید. استفاده از سطوح صاف جهت پهن کردن لباس به علت جلوگیری از تغییر شکل آن است. برای اتو کردن لباس، از تمیز بودن کف اتو اطمینان حاصل کنید. یک پارچه نازک سفید را قبل از اتو کردن بر روی لباس خود قرار دهید تا از بروز لکه ی احتمالی جلوگیری شود. درجه اتو را در کمترین مقدار تنظیم کرده و به آرامی درجه را زیاد کنید. برای استفاده از اتوبخار، لباس را به آرامی اتو کنید. برای اتو کردن نواحی نزدیک به تزئینات لباس دقت زیادی به خرج دهید.

برای اتو کردن تورها ضمن افزایش دقت، درجه اتو را بر روی بسیار کم قرار دهید. توجه داشته باشید که کاور، جعبه پلاستیکی و یا مقوای لباس را باید هر ۲ الی ۴ سال عوض کنید.

خرید پارچه دانتل

فروشگاه پارچه رادمرد یا بیش از 30 سال تجربه در زمینه فروش پارچه، با تنوعی از پارچه‌های دانتل هم به صورت عمده و هم خرده نیاز مشتریان عزیز را فراهم می‌کند.

پارچه رادمرد، استارتر فروش اینترنتی پارچه در ایران، به صورت کاملاً تخصصی و با چند دهه تجربه در زمینه صادرات واردات و پخش پارچه فعالیت دارد. پارچه رادمرد با ارائه پارچه های متنوع و قیمت های رقابتی بهترین گزینه برای خرید آنلاین پارچه در ایران باشد.​

تمامی حقوق این سایت متعلق به پارچه رادمرد  است.