پرش به محتوا پرش به فوتر

پارچه کرپ و تنوع بینظیر آن

پارچه کرپ چیست؟

کرپ (Crepe) به پارچه ای گفته می شود که از ابریشم، ریون، استات، پنبه، پشم، الیاف مصنوعی و یا ترکیبی از این الیاف‌ها تولید شده باشد. ضخامت پارچه های کرپ متغیر بوده و جنس این نوع پارچه ها نیز براساس بافت تار و پود آن می تواند نرم، لطیف و یا زبر باشد. این پارچه ها معمولاً ایستادگی خوبی روی بدن داشته و از همین جهت گزینه ی مناسبی برای دوخت انواع مانتو، کت، دامن و لباس های مجلسی است. پارچه های کرپ در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید شده اند و به همین علت مطابق با انواع سلیقه و نیاز افراد کاربرد دارد. از انواع پارچه های کرپ می توان به کرپ مازراتی، کرپ حریر، کرپ غواصی، کرپ اسکاچی و… اشاره کرد. در ادامه ی این مطلب به معرفی هر کدام خواهیم پرداخت.

کاربرد و دوخت پارچه کرپ

پارچه های کرپ بافت بسیار مناسب، کیفیت، دوام و تنوع زیادی دارند و از همین جهت برای کاربردهای مختلف کاربرد دارند. علاوه بر دوخت مانتو، کت، دامن و لباس های مجلسی از انواع دیگر کرپ برای استفاده در دکوراسیون مانند: روکش مبل، رومیزی، کوسن و… استفاده می شود.

انواع پارچه های کرپ

به طور کلی پارچه های کرپ از لحاظ بافت تار و پود، به دو نوع بافت نرم و سخت (پیچ خورده) تقسیم می شود. بنابراین کاربرد هر کدام با دیگری متفاوت است. انواع پارچه کرپ بنا به تولیدکننده یا طرح های آن نام گذاری شده است. کرپ ها در این مقاله، براساس ضخامت به سه دسته ی ضخیم، نیمه ضخیم و نازک دسته بندی شده اند:

کرپ های ضخیم:

کرپ مازراتی:

پارچه-کرپ-مازراتی

پارچه ای بادوام، ضخیم و با وزنی بالاست که سطحی نرم، کشسان و حالت ایستایی مناسبی دارد. ویژگی بارز این پارچه ها حالت چین بسیار کم و سطح دانه دانه ای است که در فرآیند بافت پارچه ایجاد شده و موجب شده تا پارچه کرپ مازراتی متفاوت از دیگر کرپ ها شناخته شود. این پارچه در رنگ ها و طرح های متنوعی بافته می شود و اغلب آب رفت ندارد از همین روی تنوع دوخت بالایی در اختیار بانوان قرار می دهد. از کرپ مازراتی می توان برای دوخت های مختلفی همچون لباس های مجلسی، مانتو، کت، پیراهن خانگی و استفاده نمود. این پارچه باید با آب ولرم شسته شود و برای خشک نمودن آن از قرارگیری پارچه در زیر نور مستقیم آفتاب جلوگیری شود تا پارچه دچار رنگ پریدگی نشود.

 

کرپ اسکاچی:

پارچه-کرپ-اسکاچی

 

این پارچه به علت داشتن سطح زبر و بافت شبیه به اسکاچ به این نام معروف شده است. کرپ اسکاچی جزء کرپ های ضخیم محسوب می شود که از خاصیت کشسانی و حالت ایستایی خوبی برخوردار است. این پارچه بیشتر برای دوخت لباس های مجلسی کاربرد دارد.

 

 

کرپ باربی:

پارچه-کرپ-باربی

 

کرپ باربی یکی از بهترین کرپ‌های موجود در بازار می‌باشد.این نوع پارچه جزء کرپ‌های ضخیم و کشسان است که در شکل کجراه و به صورت پرتراکم بافته می شود. کرپ باربی محصول کشور اندونزی بوده و از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است. این کرپ ایستایی مناسبی داشته و به هیچ وجه دچار افتادگی و بورشدگی نمی شود. از کرپ باربی اغلب برای دوخت انواع مانتو، کت و دامن و شلوار استفاده می شود.

 

چیکوتا:

پارچه-کرپ-چیکوتا

 

پارچه کرپ چیکوتا را می توان جزء بهترین و با کیفیت ترین نوع پارچه کرپ دانست که البته قیمت نسبتاً بالایی نسبت به سایر کرپ ها دارد. بافت این پارچه به شکل کجراه چهارخانه ای ریز است و سطحی زبر و برجسته دارد. از ویژگی های دیگر چیکوتا می توان به خاصیت کشسانی دوطرفه آن اشاره کرد. همچنین این پارچه ضخامت و وزن بالایی داشته و از همین جهت ایستایی بسیار مناسبی روی تن دارد. چیکوتا برای دوخت لباس های مجلسی مانند: کت، دامن و پیراهن های راسته بهترین انتخاب است.

کرپ گاباردین:

پارچه-کرپ-گاباردین

 

جنس این نوع کرپ معمولاً از پنبه، پشم، الیاف مصنوعی یا ترکیبی از این الیاف است. بافت گاباردین ریز و در شکل های جناقی، تیغ ماهی و کجراه تولید می شود. کرپ گاباردین بیشتر در دوخت کت و شلوار زنانه کاربرد دارد.

کرپ های نیمه ضخیم:

کرپ جودون:

این پارچه بافتی لطیف، نیمه ضخیم و ریز به شکل دانه های جو داشته و از همین جهت به این نام معروف شده است. بافت رویه ی این پارچه برجسته و سطح زیرین آن صاف و یکدست می باشد. کرپ جودون دارای حالت ایستایی مناسبی است و برای دوخت کت، دامن و مانتوی مجلسی مناسب است. از این پارچه به خاطر ضخامت متوسطی که دارد می‌توان در چهار فصل سال استفاده نمود.

کرپ مک لارن:

این پارچه ی کرپ شباهت بسیاری به کرپ مازراتی دارد. کرپ مک لارن پارچه ای بادوام و نسبتاً ضخیم با وزن بالا و دو برکش است که سطحی نرم با حالت ایستایی مناسبی دارد. بافت میله ای یکدست و پرتراکم دارد و مانند اکثر کرپ ها آبرفت نداشته و چروک نمی شود. از این پارچه می توان برای دوخت های مختلفی همچون: لباس های مجلسی، مانتو، کت، پیراهن خانگی و… استفاده نمود.

کرپ غواصی:

پارچه-کرپ-غواصی

 

کرپ غواصی، پارچه ای نرم، با ضخامت متوسط و خاصیت کشسانی دوطرفه است که به خاطر بافت پر تراکم، وزن سنگینی داشته و از حالت ایستایی کمی نیز برخوردار است. این پارچه بیشتر برای دوخت های غیرمجلسی چون: مانتو، شلوار، دوخت خرج کار، کوسن، رومیزی و… کاربرد دارد و برای استفاده در تمامی فصول مناسب است.

کرپ بیسکوئیتی:

پارچه-کرپ-بیسکوئیتی

 

این پارچه را می توان یکی از زیرمجموعه های پارچه کرپ دانست که معمولاً به شکل چهارخانه و شبیه به طرح بیسکوئیت تولید می شود. بافت این پارچه سطحی برجسته و جنسی زبر دارد. پارچه بیسکویتی دارای جنس بسیار عالی و بادوام است و کاربرد اصلی آن، دوخت انواع مدل مانتو می باشد. از دیگر ویژگی های کرپ بیسکوئیتی می توان به حالت کشسانی کم، تن خوری عالی، عدم چروک پذیری، عدم آبرفت و قیمت ارزان و مقرون به صرفه ی آن اشاره نمود. این پارچه به خاطر ایستادگی خوبی که بر روی اندام دارد برای دوخت مانتو، کت و دامن و لباس های مجلسی بسیار مناسب می باشد. همچنین از پارچه های بیسکویتی می توان برای دوخت کت های اسپرت مردانه هم استفاده نمود. کرپ بیسکوئیتی زیر اتو جمع نمی‌شود و بهتر است شستشوی آن با آب ولرم به صورت دستی یا با ماشین لباسشویی انجام گیرد.

کرپ پالادیوم:

این پارچه تولید کشور اندونزی بوده و ویژگی های اصلی آن سطح صاف، لطیف و بافت پرتراکم، رنگ‌های زنده و به روز است. پالادیوم از کشسانی کمی برخوردار بوده و جزء پارچه های نرم و لخت محسوب می شود (از حالت ایستایی کم). این پارچه برای دوخت لباس و پیراهن های مجلسی، مانتوهای مزونی و اسپرت بسیار مناسب است.

کرپ های نازک:

کرپ حریر:

پارچه-کرپ-حریر

 

یکی از معروفترین نوع حریر، کرپ حریر است که زبری سطح آن مانند کرپ و سبکی و حالت لخت آن مانند حریر است. پارچه کرپ حریر در دسته ی کرپ های بسیار ظریف قرار دارد که از الیاف ابریشم طبیعی یا مصنوعی تولید می شود. این نوع پارچه، در کنار ظرافت از دوام بالایی نیز برخوردار است. معمولاً کرپ حریر رنگ ماتی دارد و بدن نما نیست. این پارچه برای دوخت انواع لباس های مجلسی زنانه و بچگانه مانند: پیراهن های ماکسی، بلوز، شومیز، دامن و… بسیار پر کاربرد است. کرپ حریر دارای تنوع بالایی در طرح و رنگ است و برای دوخت لباس های خنک در آب و هوای گرم مناسب است.

دوشین:

پارچه ای ابریشمی، ظریف، سبک وزن با سطحی درخشان است. تار و پود در این پارچه به طور متناوب و با نخ های تابدار ابریشمی بافته می شود (بافت تافته). در کرپ دوشین معمولا تعداد تارها بیشتر از پودها است. از این نوع پارچه کرپ معمولا برای دوخت پوشاک معمولی مانند بلوز و پیراهن خانگی استفاده می شود.

کرپ لئونارد:

نام این پارچه برگرفته از اولین تولید کننده ی آن است. لئونارد جزء کرپ های نرم، لخت، سبک و نازک است که بیشتر برای تولید پوشاک به خصوص پوشاک زنانه از آن استفاده می شود. بافت این کرپ از نوع تافته بوده و برای استفاده در هوا و فصل های گرم سال مناسب است.

کرپ دیور:

این پارچه جزء کرپ های سبک و نازک است که الیاف مورد استفاده در آن از جنس نخ پنبه ای و پلی استر تشکیل شده است. مهم ترین ویژگی کرپ دیور، خاصیت ضدچروک و تن خوری خوب آن است که باعث محبوبیت  آن در میان طراحان لباس و بانوان شده است. این پارچه حالت صاف خود را حفظ کرده بنابراین نیازی به اتوکشی این پارچه نیست. کرپ دیور برای دوخت انواع لباس های مد روز چون: مانتو، بلوز، دامن، لباس های شب و پیراهن های کوتاه مناسب می باشد.

کرپ فلورانس:

این پارچه مانند پارچه ی کرپ حریر ظریف است اما از الیاف پلی استر تولید می شود. پارچه های کرپ
فلورانس، جنسی بسیار نرم و لطیف دارد و می توان از آن برای دوخت لباس هایی مانند پیراهن، بلوز و … استفاده نمود.

کرپ مرویجت:

این پارچه یکی از برترین و مرغوب ترین نوع پارچه کرپ به شمار می آید که محبوبیت خاصی نزد طراحان لباس و خیاطان پیدا کرده است. بافت کجراه، ضخامت نازک، عدم چروک پذیری و آب رفت از ویژگی های منحصر این نوع کرپ به شمار می رود. کرپ مرویجت به خاطر بافت و گرماژ مناسبی که دارد برای گلدوزی گزینه ی مناسبی است. کرپ مرویجت از نظر ایستایی و نشست روی اندام نمره قابل قبولی می گیرد و به همین خاطر تن خور زیبا و شیکی دارد. این پارچه برای دوخت لباس‌های میهمانی، مانتو و شلوار، کت و دامن، لباس فرم و… مناسب می باشد. برای شستشوی این پارچه باید دمای آب بیشتر از ۴۰ درجه سانتی گراد نباشد و حتما اتوکشی با دمای پایین انجام شود. مرویجت جزء کرپ های خنک است و بیشتر برای استفاده در آب و هوای گرم مناسب است.

کرپ ساتن:

ویژگی اصلی این کرپ شباهتش به پارچه ی ساتن است. این کرپ یک روی درخشان و نرم، مانند ساتن و یک روی مات و زبر دارد. کرپ ساتن جزء کرپ های سبک، نازک، لخت و حالت پذیر است اما حالت کشسانی ندارد. این پارچه بیشتر برای دوخت لباس های مجلسی و آستری کاربرد دارد و برای استفاده در هوای گرم مناسب است.

کرپ اوکیا:

پارچه-کرپ-اوکیا

 

این پارچه جزء کرپ های نازک، سبک و لطیف محسوب می شود که حالت لخت و نرمی داشته واز بافتی با کشسانی کم برخوردار است. اوکیا برای دوخت پیراهن، دامن، بلوز، شومیز و… کاربرد دارد. البته به خاطر جنس و حالتی که دارد برای دوخت پیراهن های مدل ماکسی و کلوش بهترین گزینه است.از این پارچه بیشتر در فصول گرم سال استفاده می شود.

کرپ خاویاری:

این پارچه به خاطر تار و پود برجسته و درشت در اندازه ی خاویار به کرپ خاویاری معروف شده است. از این نوع پارچه کرپ برای تولید انواع چادر با طرح های مختلف و دوخت مقنعه استفاده می شود.

نحوه ی نگهداری، شستشو و اتوکشی پارچه کرپ

  • برای حفاظت از بافت و حالت پارچه های کرپ بهتر است این پارچه ها با آب سرد یا ولرم و با مواد شوینده بدون آنزیم شسته شوند.
  • از قرارگیری در زیر نور مستقیم آفتاب جلوگیری شود تا لباس دچار رنگ پریدگی نشود.
  • هنگامی که لباس مرطوب است آن را به وسیله ی چوب لباس صاف آویزان کنید تا بعد از خشک شدن نیازی به اتوکشی نداشته باشد. در صورتی که لباستان نیاز به اتوکشی داشته باشد، آن را پشت و رو کرده و سپس اتو کنید.

نکته: برای جلوگیری از پرز دادن پارچه های کرپ، از برخورد لباس با اجسام زبر و همچنین شستشوی مداوم آن جداً خودداری شود.

خرید پارچه کرپ

به جرات می‌توان گفت که تنوع پارچه کرپ در پارچه رادمرد بینظیر است. از کرپ‌های طرحدار گرفته تا ساده برای هر سلیقه با هر قیمتی می‌توانید مشاهده و خرید کنید.

پارچه رادمرد، استارتر فروش اینترنتی پارچه در ایران، به صورت کاملاً تخصصی و با چند دهه تجربه در زمینه صادرات واردات و پخش پارچه فعالیت دارد. پارچه رادمرد با ارائه پارچه های متنوع و قیمت های رقابتی بهترین گزینه برای خرید آنلاین پارچه در ایران باشد.​

تمامی حقوق این سایت متعلق به پارچه رادمرد  است.