پرش به محتوا پرش به فوتر

آشنایی با پارچه لمه

پارچه لمه چیست؟

از جمله پارچه‌های محبوب برای دوخت‌های مجلسی، پارچه لمه می‌باشد. به سبب وجود ویژگی‌های منحصر به فرد در پارچه‌های لمه، استفاده از این نوع پارچه در لباس‌های مجلسی رایج می‌باشد.

از جمله ویژگی‌های پارچه لمه، ریزش‌دار بودن، عدم نیاز به آستر و زیره، داشتن حالت کشی و در بسیاری اوقات درخشش و زر دار بودن آن می‌باشد. پارچه لمه به صورت تک رو می‌باشد، به این معنی که یک طرف آن به صورت ساده و مات بوده و طرف اصلی آن بصورت براق با بافت خیلی ریز است.

به طور سنتی در گذشته، پارچه لمه با طلا تولید می شد که به صورت نوارهای بلند و نازک دور پارچه ابریشم پیچیده می‌شد. چون طلا فلزی نرم ‌می‌باشد، برای استحکام بخشیدن به آن با برخی فلزات مثل نقره ترکیب می‌شد. همین کار باعث می‌شد که ترکیب این چند فلز با طلا به مرور زمان کدر شده و از زیبایی پارچه بکاهد. امروزه تولیدکنندگان پارچه عموماً برای افزایش استحکام و جلوگیری از کدر شدن از الیاف شیمیایی و پلاستیکی به همراه نخ طلایی برای پارچه لمه استفاده می‌کنند. البته بجز رنگ طلایی، رنگبندی‌هایی از قبیل نقره‌ای، مسی و … وجود دارد.

پارچه‌های لمه عموماً سطحی نرم و صاف داشته و متناسب با نوع طرح، برای دوخت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه پارچه‌های لمه به دلیل پیشرفت‌های حاصل شده در صنعت نساجی، در طرح‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به لمه زردار، لمه نگین‌کاری شده، لمه شنی، لمه اکلیل‌دار و… اشاره نمود.

پارچه لمه برای چه دوختی مناسب است؟

پارچه‌های لمه بیشتر برای لباس‌های مجلسی و رسمی مناسب هست. اما هیچگاه نباید منکر این شد که سلیقه افراد نیز در نوع دوخت هر پارچه دخیل می‌باشد و هیچ محدودیت قاطعی برای یک پارچه نباید متصور شد.

مزیت‌ها و ویژگی‌های پارچه لمه

  • داشتن حالت ریزشی و عدم حالت ایستایی
  • تولید در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف
  • امکان استفاده برای دوخت‌های مجلسی
  • جنس نرم و رویه صاف
  • نیازی به اتو کشی نیست
  • ضخامت قابل قبول
  • بدون نیاز به آستر و عدم بدن‌نمایی

مدل-پارچه-لمه

انواع پارچه لمه

لمه مجلسی

معمولا برای دوخت و استفاده در لباس های مجلسی به کار می‌رود و انواع مختلفی دارد. دارای تنوع در جنس و رنگبندی است.

لمه شنی

همانطور که از نامش مشخص است ساختار و شکلی که به خود گرفته است شبیه شن است و به شکل دانه های خیلی ریز دیده می‌شود.

لمه ریش دار

بصورت ریش و حالت لخت و ریزشی بیرون از پارچه قابل مشاهده است و طرح زیبایی دارد. و بیشتر برای لباس‌های مجلسی، عروسی، عقد و از این قبیل مجالس استفاده می‌شود.

لمه هولوگرامی

در ساخت این نوع پارچه، فرآیند خاصی طی می‌شود تا سطح پارچه بصورت هولوگرامی و هفت رنگ که به اصطلاح رنگین کمانی گفته می‌شود بنظر برسد.

نحوه مراقبت و نگهداری، شستشو و اتو کردن پارچه لمه:

پارچه‌ لمه، نیازی به اتو کشیدن ندارد و از این بابت کارتان راحت است. اما شستشوی پارچه لمه نیز متناسب با نوع آن متفاوت می‌باشد. در پارچه‌های لمه‌ که زر آن بافت شده است، شستشو راحت بوده و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. اما در لمه‌هایی که اکلیل آن بافت نشده، باید از شستشو در ماشین لباسشویی خودداری شده و با دست و با ملایمت شستشو شود.

ریزش زر و اکلیل‌های پارچه لمه زبیعی است

پارچه-لمه

خرید پارچه لمه

برای خرید انواع پارچه لمه با طرح‌ها و رنگبندی‌های مختلف می‌توانید از سایت فروشگاه پارچه رادمرد اقدام به خرید پارچه کنید. پارچه رادمرد علاوه بر سابقه و تخصصی که در زمینه پارچه دارد، دارای نماد اعتماد می‌باشد که خیال تمام کاربران و مشتری های گرامی را از جهت خرید آنلاین پارچه راحت کرده است.

پارچه رادمرد، استارتر فروش اینترنتی پارچه در ایران، به صورت کاملاً تخصصی و با چند دهه تجربه در زمینه صادرات واردات و پخش پارچه فعالیت دارد. پارچه رادمرد با ارائه پارچه های متنوع و قیمت های رقابتی بهترین گزینه برای خرید آنلاین پارچه در ایران باشد.​

تمامی حقوق این سایت متعلق به پارچه رادمرد  است.