پرش به محتوا پرش به فوتر

آشنایی با پارچه گاباردین

 پارچه گاباردین چیست؟

وقتی سخن از پارچه گاباردین می‌آید، در ابتدای کار کیفیت عالی این پارچه به ذهن مخاطب می‌آید. پارچه گاباردین یکی از پرطرفدارترین پارچه ها در صنعت مد است. پارچه‌ای است که به دلیل زیبایی خاص خود برجسته می شود. پارچه‌ گاباردین، گروهی از پارچه‌هایی با بافتِ محکم و بادوام است. این پارچه از انواع منسوجات محکمی مانند پارچه‌های نخی، ابریشم، پنبه‌ای و ترکیبی بافته شده است.

به طور سنتی، از پارچه های گاباردین برای ساخت کت و شلوار، کت و یا حتی لباس های فرم استفاده می شد، اما این پارچه همه کاره را می توان برای بسیاری از اقلام پوشاک دیگر نیز استفاده کرد، زیرا گاباردین در وزن های مختلفی وجود دارد.

تاریخچه پارچه گاباردین چیست؟

پارچه گاباردین توسط توماس باربری بنیانگذار برند معروف Burberry در سال 1879 اختراع شد و در سال 1888 توسط شرکت نساجی بریتانیا علامت تجاری شد. هدف او ساخت پارچه‌ای محکم و با دوام بود.

نحوه نامیده شدن این پارچه به نام گاباردین هم به زمان قرون وسطی بازمی‌گردد. توماس باربری نام پارچه را گاباردین گذاشت بخاطر اینکه در ایام قدیم گدایان، گاباردین را دور شکمشان گره میزدند و از آن به عنوان محافظ در برابر عوامل بیرونی استفاده می‌کردند.

این پارچه در دهه 50 میلادی برای استفاده در کت و شلوار به شدت محبوب و پرطرفدار شد.

جنس پارچه گاباردین

این پارچه ابتدا با استفاده از پارچه های پشمی پوسیده (این پشم، یک طرف آن حس و ظاهری نرم دارد و طرف دیگر ظاهری بافت دارد.) و از بهترین نوع پارچه‌های پنبه ای ساخته می‌شد اما حال برخی از منسجات مانند پلی استر نیز در ترکیب آن استفاده می‌شود. دلیل آن هم  این دلیل است که پلی استر دوام پارچه را بالاتر می‌برد و هم قیمت تمام شده پارچه نیز پایین می‌آید. استفاده از پلی استر هم تا جایی است که نباید کیفیت پارچه را پایین بیاورد.

پارچه-گاباردین-2

پارچه گاباردین چگونه ساخته می شود؟

پشم پوسیده شده قبلاً همراه با پنبه استفاده می شد و قبل از بافتن به آن لانولین برای ضد آب شدن آن اضافه می شود. به صورت خطوط مورب بافته می‌شود. این پارچه طوری تولید می‌شود که همواره تراکم تار از تراکم پود بیشتر باشد. این ویژگی باعث می‌شود حین خیاطی و برش پارچه به آسانی بریده شود. بسته به نوع بافت، می تواند از پنبه، پلی استر یا ترکیبی از این دو ساخته شود.

ویژگی پارچه گاباردین

  • زیست تخریب پذیر است.(به محیط زیست آسیب نمیزند و تجزیه می‌شود)
  • حس ابریشمی داره
  • بافت تنگ به کار رفته در ساخت پارچه باعث می شود که در برابر آب مقاوم باشد. می تواند شما را برای مدت طولانی خشک نگه دارد،
  • مقاوم در برابر ساییدگی است.
  • محکم و بادوام است.
  • مقاوم در برابر چروک پذیری است.
  • مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت است.
  • دوخت و برش پارچه گابرادین آسان است.
  • مناسب تمام فصول سال است.
  • حس راحتی مناسبی حین پوشیدن لباس تولید شده با پارچه گاباردین به وجود می‌آید.

پارچه گاباردین کجا ساخته می شود؟

منشا تولید آن شهر Basingstoke واقع در انگلیس است. با این حال گاباردین به دلیل ویژگی‌های مناسب، دارای شهرت فراوانی است و امروزه در اکثر نقاط دنیا تولید می‌شود. کشور چین و کشورهای دیگر آسیایی مانند تایوان نیز به صورت انبوه این پارچه را تولید می‌کنند.

پارچه-گاباردین-3

کاربردهای رایج پارچه گاباردین

علاوه بر شهرت و معروفیتش به عنوان پارچه کت و شلواری، برای دوخت کت‌های بلند نیز استفاده می‌شود. همچنین پارچه گاباردین برای طیف گسترده ای از پوشاک و لوازم جانبی استفاده می شود. با وجود سابقه تولید چند ده ساله پارچه گاباردین، از آنها در دکوراسیون منزل و دوخت لوازم جانبی استفاده می‌شود.

لباس روزانه و غیررسمی

گاباردین همچنین در تولید لباس‌های تابستانی غیررسمی مانند شلوار چینی و شورت و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لباس های ورزشی و نظامی

علاوه بر مانتو و کت و شلوار، لباس های نظامی و لباس های ورزشی همگی از این پارچه ساخته شده اند که در پوشاک اسکی و کفش های پارچه‌ای محبوبیت خاصی دارد. به دلیل ماهیت طولانی مدت آن، اغلب در ژاکت های مختلف استفاده می شود. گاباردین ضخیم‌تر برای لباس‌ها و لباس‌های ورزشی مناسب‌تر است، در حالی که گاباردین سبک‌ وزن برای پوشاک و اکسسوری‌های معمولی مناسب‌تر است.

نحوه مراقبت، شستشو و اتو پارچه گاباردین

شستشو

بدلیل استفاده از الیاف پشمی در ترکیب پارچه، بهتر است آن را به صورت دستی بشویید. در صورت شستشو با ماشین، این پارچه را می توان در ماشین لباسشویی با آب سرد و روی حرارت ملایم با دور کند شست. زیرا حرارت بالا به بافت پارچه‌های پشمی آسیب می‌زند. هرچند که بهترین حالت برای شستشو آن، خشک شویی است. هنگام خشک کردن نیز خشک کن را روی حرارت کم قرار دهید.

اتو

با اتوی معمولی با دمای متوسط اتو می‌شوند. توجه نمایید که حین اتو یک پارچه واسط بین اتو و گاباردین وجود داشته باشد تا پارچه حین اتو آسیب نبیند.

خرید پارچه گاباردین

وب‌سایت پارچه رادمرد با داشتن تنوع بالا از انواع اقسام پارچه‌ها، سعی در راضی نگه داشتن کاربران و مشتریان گرامی است. پارچه گاباردین از انواع پارچه های با کیفیت عالی است که انتخاب هر مشکل پسندی است. شما می‌توانید به راحتی از طریق سایت پارچه رادمرد اقدام به خرید پارچه گاباردین کنید.

پارچه رادمرد، استارتر فروش اینترنتی پارچه در ایران، به صورت کاملاً تخصصی و با چند دهه تجربه در زمینه صادرات واردات و پخش پارچه فعالیت دارد. پارچه رادمرد با ارائه پارچه های متنوع و قیمت های رقابتی بهترین گزینه برای خرید آنلاین پارچه در ایران باشد.​

تمامی حقوق این سایت متعلق به پارچه رادمرد  است.