پرش به محتوا پرش به فوتر

نقش و رنگ خاص و جذاب با پارچه‌ هندی

پارچه هندی چیست؟

پارچه هندی همانطور که از نامش مشخص است مربوط به کشور هند می باشد و اغلب رنگارنگ بوده و دارای طرح های زیبا و پیچیده گلدوزی و سوزن‌دوزی شده است. این موضوع هم به بدلیل متنوع بودن، پهناور بودن و غنی بودن منابع طبیعی کشور هند بوده که برای ساخت و تزئین منسوجات بی رقیب است. هر منطقه الیاف گیاهی همراه با رنگ خاص خود را دارد و در طول قرن‌ها بیشتر مناطق بر اساس همین منابع محلی و پتانسیل، تخصص‌هایی را توسعه دادند مثل: ابریشم‌های طلایی آسام، پنبه‌های خوب بنگال، رنگهای قرمز جنوب شرقی هند. 

مواد خام مورد استفاده در پارچه هندی

پنبه و ابریشم مواد خامی هستند که بیشتر با منسوجات هند مرتبط است. کشور هند برای قرن های متوالی پارچه های پنبه ای را به نقاط مختلف جهان صادر می کرد. همچنین از قبل دارای تنوع بینظیری از پارچه های دست ساز برای مصارف خانگی بوده و تولید میکرده است. این کشور دارای ابرایشم های وحشی و نیمه اهلی(متفاوت تر از ابریشم عادی که از کرم ابریشم توت بدست می آید) مخصوص به خود بوده است تا اینکه صنعتی شدن، نحوه تولید و فروش پنبه را تغییر داد. سایر الیاف حیوانی نیز مثل پشم گوسفند و موی گوسفند و بز استفاده می‌شود.

رنگ بندی پارچه های هندی

رنگ های طبیعی هند، به ویژه رنگ های آبی و قرمز، شهرت فراوانی دارد. یونانیان باستان رنگ آبی ایندیکو (نیل) می‌نامیدند. دلیل آن هم عجین بودن رنگ آبی در فرهنگ هند بوده است. صنعت رنگرزی در هند بسیار قدرتمند است به طوری که این صنعت تا قبل از اختراع رنگ های شیمیایی بی رقیب بود.

زمینه و نقوش و نوع چاپ طرح های هندی

 

پارچه های لباس هندی از الگوهای گل های کوچک، پرندگان زینتی، فیل و نخل در چندین رنگ استفاده می شود که در طول زمینه پارچه تکرار می شود. این پارچه ها را می شود به عنوان یک اثر هنری نام برد. زیرا اکثرا به صورت دستی و هنرمندانه به زیبایی گلدوزی و .سوزن‌دوزی می‌شود

انواع پارچه هندی

پارچه هندی ساده

این نوع پارچه‌ها، ساده بوده و طرح دار نیستند. از جمله این پارچه‌ می‌توان به لینن نچرال هندی اشاره کرد که دارای کیفیت عالی است. یکی از ویژگی های پارچه‌های هندی کیفیت عالی آن‌هاست.

پارچه هندی سوزن‌دوزی شده

همانطور که گفته شد، صنعت پارچه هند بسیار غنی است. هنر سوزندوزی به هنری گفته می‌شود که بر روی پارچه نقش‌ و نگار ظریف و زیبا به صورت دستی به وسیله سوزن انجام می‌گیرد. حال پارچه زمینه می‌تواند بر روی پارچه مخمل، لینن، تافته، نخی و … باشد.

پارچه-تافته-هندی-سوزندوزی

 

پارچه مخمل دوزی هندی

مخمل دوزی، به هنری گفته می‌شود که بر روی پارچه مخمل انجام می‌شود. حال می‌تواند به صورت گلدوزی، سوزن دوزی یا هر هنر دستی دیگری باشد که بر روی پارچه مخمل انجام می‌گیرد. علاوه بر طرح و هنر به کار رفته در پارچه‌های مخمل دوزی، کیفیت پارچه مخمل استفاده شده نیز ، بهترین کیفیت را دارد. با این توضیحاتی که گفته شده، حال شما تصور کنید که این نوع پارچه، چه پارچه خاص و منحصربفردی خواهد بود.

پارچه آینه کاری شده هندی

علاوه بر وجود طرح آینه بر روی پارچه، در برخی موارد هنر پولکدوزی نیز به این پارچه اضافه می‌شود تا زیبایی آن را دوچندان کند. این کار بیشتر بر روی پارچه های مخمل و لینن انجام می‌شود.

پارچه-آینه-کاری-هندی

 

پارچه هندی طلاکوبی شده

پارچه‌های هندی طلاکوبی از دیگر محصولات خاص و زیبای هندی است. بر روی این نوع پارچه، طرح‌هایی به صورت طلاکوبی وجود دارد که اکثرا بر روی پارچه نخی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه-هندی-طلاکوبی-شده

 

پارچه بخارا دوزی شده هندی

بخارا دوزی یک نوع هنر است که برروی سطح پارچه به وسیله سوزن و نخ های رنگی انجام می‌گیرد تا به پارچه طرح و نقش زیبایی بدهد. این صنعت از هنر‌های دستی ایران زمین به شمار میرود که از شهر بخارا نشات گرفته است.

2-پارچه-هندی-بخارا-دوزی

 

پارچه خامه دوزی هندی

پارچه‌های خامه دوزی هندی نیز از دیگر پارچه‌های با کیفیت و زیبای هند است. از این پارچه ها بیشتر مانتو، خرجکار و… استفاده می‌شود.

پارچه-هندی-بخارا-دوزی

 

خرید پارچه هندی

فروشگاه پارچه رادمرد با داشتن طرح های متنوع از پارچه های هندی با کیفیت عالی و قیمت مناسب، انتخاب مناسبی برای مشتری های مشکل پسند و کسانیکه عالقمند به کارهای خاص هستند می باشد.برای خرید عمده و اطلاع از قیمت همکاری به شماره واتس اپ 09128622235 پیام دهید.

پارچه رادمرد، استارتر فروش اینترنتی پارچه در ایران، به صورت کاملاً تخصصی و با چند دهه تجربه در زمینه صادرات واردات و پخش پارچه فعالیت دارد. پارچه رادمرد با ارائه پارچه های متنوع و قیمت های رقابتی بهترین گزینه برای خرید آنلاین پارچه در ایران باشد.​

تمامی حقوق این سایت متعلق به پارچه رادمرد  است.