آشنایی با پارچه حریر

“حریر” از جمله پارچه های پرتقاضا در صنعت مد و لباس می باشد. همانطور که از نام پارچه پیداست، این پارچه جنس نرم، نازک، خنک و لطیفی دارد. در بافت این پارچه از ابریشم طبیعی یا مصنوعی استفاده شده است. با توجه به خنک و نازک بودن پارچه های حریر، استفاده از آن ها در فصول گرم سال، یعنی بهار و تابستان مناسب است. از پارچه های حریر می توان برای دوخت انواع لباس استفاده نمود که در ادامه ی مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

انواع پارچه حریر

حریر ساده رنگی:

پارچه-حریر-ساده

حریر ساده جزء پر طرفدارترین پارچه هاست که در عین سادگی، زیبائی بی نظیری دارد. پارچه ای بسیار نرم و لطیف که وقتی نور به آن تابیده می شود ظاهری درخشان به خود می گیرد. بدون شک این پرده برای پوشش پنجره ها به خصوص پنجره ی اتاق خواب و سالن پذیرایی بهترین گزینه است. این پرده فضای اتاق را روشن و بزرگتر از آن چیزی که هست نشان می دهد. حریر ساده به خاطر تنوع رنگی بسیار بالایی که دارد برای ست کردن پرده با دکوراسیون منزل، حق انتخاب زیادی به شما می دهد. این پارچه به غیر از دوخت پرده برای استفاده در مانتو و کارهای تزئینی نیز کاربرد دارد.

حریر نخ:

جنس نخی و خنک آن باعث شده از پارچه حریر نخ در تابستان بسیار استفاده شود. این مدل حریر به خاطر جنس پنبه ای که دارد زود چروک می شود و احتمال آب رفتن پارچه هست. این پارچه برای استفاده ی افرادی که به الیاف مصنوعی حساسیت دارند مناسب است بنابراین با خیال راحت می توانند از این نوع حریر استفاده کنند. کاربرد اصلی این پارچه بیشتر برای دوخت شال و روسری است.

کرپ حریر:

پارچه-کرپ-حریر

پارچه کرپ حریر برای لباس های رسمی و اداری یک انتخاب بسیار مناسب است. کرپ حریر طرفداران زیادی دارد. برای دوخت این نوع حریر نیازی به استفاده از آستر نیست. این پارچه انواع متنوعی دارد و جزء پارچه هایی است که در دوخت انواع لباس های زنانه و مردانه کاربرد دارد. یکی از انواع کرپ حریر، پارچه ی «ژرژت» است. ژرژت بافت ریزی دارد. برای تهیه ی این نوع پارچه از پلی استر استفاده شده است به همین خاطر نسبت به انواع دیگر حریر کمی زبر و سنگین تر است. برای دوخت لباس های اداری یا برای انواع مدل شومیز دخترانه این نوع پارچه ی حریر مناسب است.

کرپ حریر فویل دار (فویلی):

پارچه-کرپ-حریر-فویلدار

پارچه ای است نرم، سبک، نازک، خوش حالت و درخشان از جنس کرپ حریر. وجه تمایز این پارچه با سایر حریرها استفاده از نخ های فویلی در تار و پود آن است. به همین خاطر، فویل های به کار رفته در آن ثابت بوده و ریزش دار نیست. از حریر فویلی برای دوخت انواع پیراهن های مجلسی، مانتو و... می توان استفاده کرد.

حریر طرح دار:

پارچه ی حریر در انواع طرح و رنگ تولید شده که کاربرد اصلی آن در دوخت پیراهن های مجلسی زنانه است. راحتی و سبکی حریر باعث شده تا پوشیدن این نوع لباس ها در میان بانوان بسیار محبوب شود.

حریر گلدار:

این پارچه در با طرح گل های متنوع تولید شده است. برای جلوه و زیبایی لباس در تن، بهتر است مدل دوخت ساده باشد. حریر گلدار برای دوخت پیراهن های دخترانه گزینه ی بسیار مناسبی است. از حریر گلدار همچنین می توان برای دوخت روبالشی، روی کوسن یا به عنوان خرج کار با پارچه های دیگر استفاده نمود. پارچه حریر گلدار منظره ی شاد و مفرحی ایجاد می کند و به زیبایی و اعتماد به نفس بانوان در مجالس می افزاید.

حریر ارگانزا :

این حریر بسیار نازک، شیشه ای و در عین حال بادوام است. حریر ارگانزا به هیچ وجه رنگ پس نمی دهد و در هر آب و هوایی قابل استفاده است. این نوع پارچه حریر به دلیل قیمت ارزانتر نسبت به سایر حریرها پرکاربرد و پر فروش است. معمولاً به عنوان خرج کار در لباس عروس و دیگر انواع پیراهن های زنانه ی مجلسی استفاده می شود.سطح شیشه ای و ایستادگی این حریر باعث شده تا از ارگانزا بیشتر در دوخت دامن های چند لایه، پف دار و لباس عروس استفاده شود. البته می توان از این پارچه برای دوخت سایر مدل ها همراه با آستر استفاده کرد. این نوع حریر برای دوخت پرده نیز کاربرد بسیاری دارد و نمای بسیار شیک و چشم نوازی به سالن پذیرایی می بخشد.

پارچه حریر ساتن (سیلک):

حریر ساتن جزء یکی از پرطرفدارترین حریرهاست که قیمت مناسبی دارد. این پارچه تمامی خصوصیات حریر را داراست و تنها وجه تمایزش با سایر حریرها سطح براق و صیقلی اش همانند ساتن است. استفاده از ابریشم نازک در تار و پود، نرمی و لطافت بسیار زیاد، بافت سوزنی و تنوع در رنگ و طرح از ویژگی های دیگر این پارچه محسوب می شود. بیشترین کاربرد این حریر در پیراهن های کوتاه و بلند زنانه، شال و روسری های زینتی است. پیراهن های زنانه ی این پارچه جلوه ی بسیار زیبا و شیکی دارند زیرا حریر ساتن به خاطر ضخامت کم و سبکی اش به راحتی روی تن می لغزد و عیوب اندام را می پوشاند. جدیدترین نوع این پارچه با نام «ساریکا» است که بسیار لَخت، سبک و لطیف است.

از پارچه حریر برای دوخت چه لباس هایی استفاده می شود؟

پارچه حریر، قدرت انتخاب شما را برای دوخت انواع مدل ها فراهم می سازد. شما می توانید برای دوخت مانتو، پیراهن مجلسی، لباس عروس، شال، لباس راحتی، شومیز، سارافون و... از انواع حریر استفاده کنید. از دیگر کاربردهای حریر، خرجکاری لباس، دوخت پرده، استفاده در دکوراسیون و... می باشد.

نکته: اگر پارچه ی حریر شما طرح دار باشد، باید مطابق با طرح، مدل خود را برای دوخت پیراهن، بلوز و… انتخاب نمایید.

مزایا و ویژگی های حریر

  • قیمت مناسب
  • نرم، لطیف و با انعطاف پذیری بالا
  • عرضه در انواع پارچه های ساده و طرح دار
  • پارچه ای نازک، خنک و مناسب هوا و فصول گرم
  • قابلیت استفاده برای دوخت انواع لباس برای سنین مختلف

نحوه ی نگهداری، شستشو و اتو زدن پارچه حریر

مهم ترین چیزی که در شستشوی پارچه حریر باید بدانید، این است که دمای آب باید کمتر از ۲۵ درجه ی سانتی گراد باشد. بهتر است حریرها به صورت دستی و با آب و صابون شسته شوند.

هنگام اتوکشی نیز دمای اتو نباید زیاد باشد. قبل از اتوکشی باید کمی پارچه را مرطوب کنید یا پارچه ای نخی روی آن بیندازید. این کار باعث می شود تا به بافت و رنگ پارچه ی حریر آسیب وارد نشود.