معرفی پارچه ساتن

پارچه ساتن چیست؟ ساتن یکی از انواع پارچه های معروف و پرطرفدار است که با قیمت نسبتا مناسب و جنسی بسیار شیک در جهان شناخته شده است. جنس تار و پود این پارچه از نخ های بلند ابریشمی، نایلونی یا پلی استر می باشد. معمولاً این پارچه یک روی خیلی براق و یک روی مات دارد و با توجه به کارکردهای گوناگونی که دارد در انواع رنگ و طرح تولید می شود. از خصوصیات پارچه ی ساتن، داشتن سطحی نرم و انعکاس نور فوق العاده زیباست که جلوه ی خاصی به مدل های لباس می بخشد. همچنین این پارچه عیب و ایرادهای اندام را می پوشاند و نشست خوبی هم روی تن دارد.

پارچه-ساتن-آمریکایی

برخلاف تصور عموم، ساتن نامی برای معرفی جنس پارچه نیست بلکه مختص به نوعی از بافت تار و پود است که توسط ماشین بافندگی صورت می گیرد. خاستگاه پارچه ی ساتن کشور چین است اما بعد از صادرات این پارچه، مورد پسند مردم مناطق مختلف جهان از جمله اروپایی ها قرار گرفت. ساتن ها در انواع مختلفی عرضه می شوند که در ادامه به ذکر آن ها خواهیم پرداخت.

انواع ساتن

ساتن با توجه به ویژگی ها، انواع مختلفی دارد که هر کدام خصوصیات مربوط به خود را دارند. به طور عمده تنوع ساتن با نوع الیاف به کار رفته در بافت و روش های بافت آن مرتبط است. برخی از بافت های ساتن به عنوان نمونه عبارتند از:

ساتن براق

اگر به مدل های جدید فشن شوهای جهانی نگاهی بیندازید حتما می بینید که ساتن براق از پارچه های مورد علاقه ی طراحان مد و زیبایی است. ساتن براق، برای بانوانی که می خواهند اعتماد به نفس بالای خود را به رخ دیگران بکشند و جذابیتشان را در یک لباس درخشنده ی شیک نشان بدهند، انتخاب مناسبی است. این پارچه با درخشش و جنسی که دارد می تواند مدل های خلاقانه ای را به ذهن طراحان بیاورد. معمولاً ساتن های براق یک طرفشان براق و طرف دیگرشان مات است. طرف مات آن گاه از نوع پارچه کرپ است که باعث مقاومت بیشتر پارچه می شود. از انواع دیگر ساتن های براق، ساتن ویتنامی است که یک روی آن خیلی براق و روی دیگرش مات است و حالت کشی دارد. این ساتن به شدت درخشان است و مقاومت خوبی دارد به همین دلیل به عنوان آستر هم از آن استفاده می شود.

ساتن مات

زرق و برق زیاد انواع ساتن مورد پسند برخی از بانوان نیست با این حال به خاطر جنس لطیف و تنخوری عالی آن، مایل به استفاده از این پارچه ها هستند. امروزه انواع ساتن مات در بازار وجود دارد که کاربردهای گوناگونی در صنعت مد و لباس دارد. این ساتن ها در رنگ های مختلف تولید شده است که علاوه بر لباس به عنوان روبالشی، روتختی، کیف و کفش و... مورد استفاده است. ساتن مات نسبت به ساتن براق شست و شوی راحت تری هم دارد و لکه روی آن کمتر به چشم می آید. نوعی از ساتن مات وجود دارد که به نام «ساتن آنتیک» معروف است که قیمت گرانی دارد جزء پارچه های لوکس و تجملاتی محسوب می شود. پوشیدن پیراهنی از ساتن مات انتخاب خانم های شیک پوش و با سلیقه است.

ساتن آمریکایی

پارچه-ساتن

ساتن آمریکایی: یک نوع ساتن که امروزه خیلی پرطرفدار شده است ساتن آمریکایی است. این نوع پارچه ساتن وزن سنگین تری نسبت به مابقی ساتن ها دارد، مقاوم است و زیاد براق نیست. همین خصوصیت باعث شده که در خیلی موارد کاربرد داشته باشد. برای دوخت پیراهن مردانه و زنانه، کت و دامن، شلوار و… از این ساتن استفاده می شود. همچنین ساتن آمریکایی به خاطر وزن بالایی که دارد و به حالت ایستایی لباس کمک می کند.

ساتن پشت کرپ

همانطور که از نامش پیداست پشت پارچه ظاهر کرپ و یک طرف آن با بافت ساتن براق است. از این پارچه هم برای دوخت انواع لباس استفاده می شود. دوشِس (Duchess): پارچه ای سنگین است که معمولا درخشندگی کمتری نسبت به ساتن معمولی دارد. به صورت تک رنگ و برای دوخت انواع لباس به خصوص لباس شب و عروس به کار می رود.

پارچه ساتن برای چه دوختی مناسب است؟

دوخت لباس یا هر چیزی با پارچه ساتن را باید به یک خیاط بسیار حرفه ای سپرد. لبه های این پارچه خیلی زود نخ کش می شود و اگر خیاط تجربه ی کافی در دوخت لباس با این پارچه را نداشته باشد، به احتمال زیاد پارچه آسیب می بیند و مدل لباس خراب می شود.

با توجه به ویژگی های خاص پارچه ی ساتن، استفاده و دوخت آن با محدودیت هایی روبرو است. برای مثال نمی توان از برخی از ساتن ها بعنوان شال یا روسری استفاده کرد زیرا اکثر آنها سطحی لغزنده دارند. با این حال دست شما برای استفاده و دوخت پارچه ی ساتن چندان هم بسته نیست و می توانید بسته به سلیقه خود برای دوخت لباس عروس، پیراهن، شومیز، شلوار، بلوز، پیراهن، خرجکاری و… استفاده کنید. از نوع ضخیم تر این پارچه در دکوراسیون منزل همچون: مبلمان، پرده، روبالشی، روتختی، رومیزی و... می توان بهره برد.

مزایا و ویژگی‌های پارچه ساتن

  • جنس نرم و لطیف
  • سطح براق، صاف و صیقلی
  • قابل استفاده به عنوان آستر
  • داشتن ظاهری زیبا و سبکی اشرافی

پارچه ساتن برای چه نوع دوختی مناسب است؟

ساتن (Satin)، پارچه ای نرم، لطیف، براق و با زمینه ی متراکم و ضخیم است که از ابریشم و یا الیاف مصنوعی بافته می شود. مشخصه ی اصلی آن یک روی براق و یک روی مات است. ساتن برای دوخت انواع لباس های مهمانی مانند: پیراهن، تونیک، دامن و... و همچنین استفاده به عنوان آستر کاربرد دارد.

نحوه ی نگهداری، شستشو و اتوکشی پارچه ساتن

  • نگهداری از پارچه ی ساتن برخی ترفند های خاص خود را می طلبد. ساتن به آسانی چروک نمی شود اما به راحتی و حتی با آب لک می شود.
  • پارچه های ساتن با بافت الیاف مصنوعی قابل شست و شو در خانه هستند. بهتر است این پارچه ها با دست و با آب ولرم و صابون شسته شوند. برای خشک شدن این نوع پارچه باید آن را روی سطحی صاف مثل یک حوله پهن کرد تا خود به خود خشک شود.
  • اگر پارچه ی لباس، ساتن ابریشمی باشد بهتر است برای شستشو، آن را به خشک شویی بسپارید تا با روش های مخصوص بخارشور شود.
  • از اتوکشی مستقیم با درجه ی بالا بر روی پارچه ی ساتن باید به شدت پرهیز شود. هنگام اتوکشی از یک پارچه ی واسط میان اتو و پارچه استفاده شود یا لباس را پشت و رو کرده و با دمای کم به آرامی اتو بزنید. دقت کنید که دمای زیاد اتو به تار و پود پارچه آسیب وارد کرده و حتی ممکن است روی پارچه رد انداخته و آن را بسوزاند.

خرید پارچه ساتن

فروشگاه پارچه رادمرد یا بیش از 30 سال تجربه در زمینه فروش پارچه، با تنوعی از پارچه‌های دانتل هم به صورت عمده و هم خرده نیاز مشتریان عزیز را فراهم می‌کند.