معرفی پارچه مخمل

پارچه مخمل، پارچه ای سه بعدی و لطیف است که دارای خواب می باشد. خواب این پارچه بسیار شبیه خواب فرش است. پارچه مخمل از جنس ابریشم یا کرک است که طرف آن پرز و طرف دیگر آن صاف است و پرزهای پارچه مخمل به صورت عمود روی پارچه قرار می گیرند و پارچه را با ضخامت نشان می دهد.

پارچه-مخمل

تاریخچه پارچه مخمل

پارچه های مخمل که امروزه در بازار رواج دارند جز لوکس ترین و اشرافی ترین پارچه ها به حساب می آیند. برای اولین بار در ایتالیا، ایران و چین تکامل یافته اند و سر منشاء پارچه مخمل به کشور پاکستان بر می گردد. عرب هایی که از راه جاده ابریشم، پارچه مخمل را به کشورهای دیگر می فرستاند کم کم باعث شناخته شدن پارچه مخمل شدند و حتی در ایران در زمان سلجوقیان از پارچه مخمل به عنوان جلد قرآن استفاده می شده است. در آن زمان مخمل فقط برای اشراف زاده ها و خانواده های اصیل جهت دوخت لباس های فاخر استفاده می شد.


جنس پارچه مخمل

در گذشته از ابریشم و کتان و پنبه در تولید آن استفاده می شد که توان خرید آن برای هرکسی مقدور نبوده است. امروزه از نخ و سیکوز و نایلون و پنبه و الیاف مصنوعی در تولید آن استفاده می شود.

مزایای مخمل های جدید نسبت به مخمل های قدیم

مخمل های جدید به خاطر مراقبت و نرمی به راحتی قابل شستوشو و اتوکشی هستند.

روش تولید پارچه مخمل

دو لایه پارچه در کنار هم قرار می گیرند و نخ خاب بین این لایه ها قرار گرفته است و با حرکات پشت سرهم و کامل این نخ پرز، دو لایه پارچه به هم وصل می شوند . سپس با تیغ تیز این دو لایه با بریده شدن نخ خاب از هم جدا می شوند و هر لایه تبدیل به یک پارچه مخمل می شود و در نهایت دو پارچه مخمل تولید می شود.

نحوه دوخت پارچه مخمل

برای دوخت مخمل باید از نخ ابریشمی استفاده کرد و سوزن دوخت باید از جنس نرک تیز باشد تا به راحتی در پارچه مخمل فرو رود و اندازه بخیه کمی بزرگتر از حالت عادی دیگر باشد و دستگاه تنظیم نخ را قدری شل کرد تا دوخت ها کامل در پارچه مخمل فرو رود و برای اتوکشی پارچه مخمل باید از تخته مخصوص پارچه مخمل استفاده کرد.

انواع پارچه مخمل

پارچه مخمل ساده

مخملی که روی آن هیچ گونه طرحی کار نشده باشد و نازک می باشد. دو نوع مخمل ساده وجود دارد:

  • مخمل با عرض 110 سانتی متر و پرز بلند و بدون کش
  • مخمل با عرض 150 سانتی متر و کش دار

پارچه مخمل گلدار یا برنارد

نوعی پارچه مخمل است که انواع طرح ها و گل ها و … روی آن با کمک مواد شیمیایی پرس و ایجاد می شود و پرزهای آن قسمت مخمل از بین می رود و حالت طرح دار می گیرد. این نوع مخمل کش دار است و امروزه با ریون ترکیب می شود و مخمل برنارد نامیده می شود.

پارچه-مخمل-برنارد

پارچه مخمل نخی

نوعی از پارچه های مخمل است که در دوخت کت و شلوار کاربرد دارد و به خاطر جنس نخی که دارد دوام بیشتری دارد و قیمت آن پایین تر از جنس ابریشمی است.

پارچه مخمل امروزه در بازار رواج دارند و جز لوکس ترین و اشرافی ترین پارچه ها به حساب می آیند.

پارچه مخمل برجسته

در نو مخمل با استفاده از حرارت و فشار روی مخمل معمولی هر طرح دلخواه را روی پارچه، پیاده می شود.

پارچه-مخمل-برجسته

مخمل کبریتی

همان گونه که از اسمش مشخص است به صورت راه راه می باشد و در دوخت کت و شلوار مردانه و زنانه کاربرد دارد. جنس لطیف و حساسی دارد که در صورت مراقبت گزینه مناسبی می باشد فقط در هنگام شست و شو و اتوکشی باید مراقبت لازم را انجام داد و اتوکشی از پشت پارچه باید انجام شود و شست و شو در درجه معمولی لباس شویی صورت گیرد.

پارچه-مخمل-کبریتی


مخمل درباری

این نوع مخمل دارای حالت براق است و این براقیت بدلیل لمه‌های موجود در بافت آن است. این پارچه دارای حالت کشسانی نمی‌باشد و استحکام بالایی دارد. مناسب دوخت انواع لباس مجلسی، مانتوهای کتی و ساده است.

پارچه-مخمل-درباری


مخمل آینه‌ای

به مخمل آینه‌ای، مخمل ابروبادی نیز می‌گویند. دلیل آن هم بخاطر شباهت طرح این پارچه به پارچه ابروبادی است. دارای حالت کشی بوده و مناسب برای لباس‌های مجلسی است.

پارچه-مخمل-ابروبادی

مخمل سوزندوزی

بر روی سطح این نوع مخمل، هنر سوزندوزی و بخارا دوزی اغلب به وسیله دست انجام می‌شود. طرح و نقش‌های زیبای آن مشخص کننده آن است که بر روی پارچه کار و زحمت زیادی انجام شده است. این نوع پارچه بیشتر در کشور هند تولید می‌شود.


پارچه-مخمل-سوزندوزی

کاربردهای پارچه مخمل

در دوخت کت و شلوار زنانه و مردانه، لباس مجلسی شب، رو مبلی، دوخت کفش، دوخت کاناپه، پرده ها، رومیزی، سجاده و …. کاربرد دارد.

مراقبت پارچه مخمل

برای شستوشو باید از خشکشویی استفاده کرد و اگر در منزل شسته شود باید از لباس شویی با درجه معمولی استفاده کرد. پارچه های مخمل را باید دور از نور خورشید خشک کرد و برای اتوکشی از اتوپرسی استفاده کرد و از یک پارچه نخی در زیر اتو برای اتو کردن، پارچه مخمل استفاده کرد و اتو را در جهت خواب پارچه مخمل اتو زد.

خرید پارچه مخمل

به جرات می‌توان گفت تنوع و تعداد پارچه‌های مخمل موجود در فروشگاه پارچه رادمرد، بسیار زیاد و کم نظیر است. انواع پارچه مخمل با رنگبندی‌های متنوع که می‌توان نظر هر شخص مشکل پسند را به خود جلب کند. همچنین برای خرید عمده و اطلاع از قیمت همکاری به شماره واتس اپ 09128622235 پیام دهید.