معرفی پارچه سوییت

پارچه سوییت (suede)یا همان چرم مخمل نما، پارچه ای نرم با بافت پرتراکم می باشد که در دو نوع کشدار (پشت غواصی) و بدون کش (پشت ساتن) تولید می شود. این پارچه ها تنوع رنگی مختلفی دارد و بیشتر برای دوخت مانتوهای پاییزه و زمستانه به کار می رود. در چند سال اخیر پارچه سوییت یا (سوئیت) جزء یکی از پرطرفدارترین پارچه های پاییزه و زمستانه محسوب می شود که در اکثر پارچه فروشی های معتبر و مانتوفروشی ها جایگاه ویژه ای در بین مشریان کسب کرده است.

پارچه-سوییت

سوئیت در اصل به قسمت داخلی پوست حیواناتی چون بز، گوسفند و … گفته می شود. این پارچه برای اولین بار در کشور سوئد تولید شد و به عنوان دستکش سوئدی (gantsde suede) وارد ایران شد. 

انواع پارچه سوییت

سوییت طبیعی:

از لایه های زیرین چرم حیوانات با سطح کرک دار به دست می آید که بسیار نرم و لطیف است.

سوییت مصنوعی:

نوع غیرطبیعی این پارچه با روش های مختلفی تولید می شود. سوییت های مصنوعی از لحاظ نوع نگهداری و دوام نسبت به سوییت های طبیعی بهتر می باشد. پارچه مخمل سوییت مصنوعی در دوخت انواع لباس و پالتوهای زنانه، مردانه، بچگانه و حتی دوخت کیف و کفش (به خاطر مقاومت بالا) کاربرد دارد. 

سوییت های مصنوعی به دو دسته ی پارچه سوییت پشت ساتن و پارچه سوییت پشت غواصی تقسیم می شوند. پارچه سوییت های پشت ساتن بدون کش هستند و نسبت به پارچه سوییت پشت غواصی از ضخامت کمتری برخوردار می باشد. سوییت پشت غواصی خاصیت کشسانی خوب و گرماژ بالایی دارد. این پارچه نسبت به نوع پشت ساتن ضخیم تر می باشد. 

تفاوت سوییت های طبیعی و مصنوعی

همانطور که گفته شد پارچه های سوییت طبیعی معایبی دارند که از جمله این معایب می توان به این موارد اشاره کرد: آب سریع به این پارچه ها جذب می شود و در برابر رطوبت و انواع لکه ها نیز مقاوم نیستند. همچنین دوام بالایی ندارند. به همین منظور برای استفاده در مبلمان و پرده های منزل مناسب نیستند. اما در مقابل، پارچه های سوییت مصنوعی، بهترین گزینه برای دوخت پرده و استفاده در مبلمان منزل به شمار می روند زیرا دوام بیشتری نسبت به سوییت های طبیعی دارند. معمولا از بین پارچه های سوییت مصنوعی، نوع میکرو سوییت بهترین توصیه برای استفاده های متنوع به خصوص دکوراسیون منزل است.

پارچه های سوییت مصنوعی در ظاهر هیچ تفاوتی با نوع طبیعی آن ندارند و به سادگی قابل تشخیص از یکدیگر نیست. اما پارچه های سوییت مصنوعی یک مزیت بسیار مهمی دارند و آن مزیت هم این است که، تمیز کردن سوییت های مصنوعی نسبت به سوییت های طبیعی بسیار آسان تر است زیرا پارچه سوییت طبیعی در برابر آب آسیب پذیر می باشد. سوییت های مصنوعی می توانند در ماشین های لباسشویی شسته شده و خشک شوند. همچنین در برابر چین خوردگی و تاشدگی بسیار مقاوم تر هستند.

کاربردهای پارچه سوییت

پارچه-سوییت-2

پارچه سوییت در طیف گسترده ای از کاربردهای مختلف چون صنعت پوشاک و وسایل تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه به خاطر اینکه نسبتا ظریف است، در کاربردهای صنعتی مصرف خاصی ندارد. اگرچه رنگ سوییت به طور طبیعی قهوه ای روشن یا خاکستری است، اما فرآیندهای رنگرزی متنوعی برای تبدیل این پارچه به رنگ های متنوع آبی، قرمز، زرد، سبز و ... وجود دارد.

کاربردهای پارچه سوییت را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

تولید پوشاک:

دوخت لباس های مخصوص آب و هوای سرد، مانند: مانتو پاییزه و بهاره، پالتو زمستانه (در صورت استفاده از آستری و پشم شیشه)، کت کوتاه و بلند، دامن، شلوار، شنل، پانچو، دستکش و ... .

ساخت وسایل تزئینی:

استفاده در کیف های دستی، کمربندهای نفیس، کلاه و پوشش صندلی اتومبیل.

تولید کفش

مزایا و ویژگی‌های پارچه سوییت

  • بادوام
  • شیک و زیبا
  • سطح صاف و نرم‌
  • بسیار انعطاف پذیر
  • ایستایی مناسب بر روی اندام
  • کشدار و نیمه ضخیم (سوییت پشت غواصی)

روش نگهداری، شستشو و اتوکشی پارچه سوییت


پارچه-سوییت-2

باید توجه داشته باشید که اگر پارچه های سوییت به صورت مکرر شسته شوند، پس از مدتی تخریب شده و دیگر قابل استفاده نمی باشند. اما همانطور که احتمالا تجربه کرده اید، محصولاتی که از این نوع پارچه تهیه و دوخته می شوند دارای دستورالعمل شستشو می باشند و شما می توانید از این دستورالعمل ها استفاده نمایید.

به طور کلی، پارچه سوییت باید در مقابل انواع لکه ها و مواد گوناگون محافظت شود. همانطور که تاکنون چندین بار گفته شد، پارچه سوییت در برابر آب آسیب پذیر است. همچنین این پارچه ها در برابر گرما، روغن و چربی به سادگی ظاهر و حالت خود را از دست می دهد. در نتیجه، برای اینکه از محصولات و لباس های دوخته شده از پارچه سوییت محافظت کنید، بهتر است آنها را در مکانی خنک و دور از منابع حرارتی مانند بخاری قرار دهید.

به منظور محافظت بیشتر از این محصولات می توانید بر روی آنها اسپری ضد آب بپاشید تا در برابر آب و رطوبت مقاوم شوند. از طرفی می توانید، در روزهای بارانی لباس هایی که از این پارچه ها دوخته شده اند نپوشید، تا به بافت پارچه آسیبی وارد نشود.

با همه ی این توضیحات بهتر است برای شستشو و اتوکشی محصولات و لباس هایی که از پارچه سوییت تهیه و دوخته شده اند، به خشک شویی مراجعه نمایید.

چکیده:

پارچه سوییت (suede)یا همان چرم مخمل نما، پارچه ای نرم با بافت پرتراکم می باشد که در دو نوع کشدار (پشت غواصی) و بدون کش (پشت ساتن) تولید می شود. این پارچه ها تنوع رنگی مختلفی دارد و بیشتر برای دوخت مانتوهای پاییزه و زمستانه به کار می رود.

خرید پارچه سوییت

در فروشگاه رادمرد بیش از 1000 نوع پارچه با انواع دسته بندی‌های مختلف وجود دارد. این تنوع باعث شده است تا تمام مشتریان و کاربران، پارچه های مد نظر خود را با هر سلیقه‌ای مشاهده و خرید نمایند. برای خرید عمده و اطلاع از قیمت همکاری به شماره واتس اپ 09128622235 پیام دهید.