معرفی پارچه کشمیر (توییت)

پارچه کشمیر که به اسم پارچه توئید(tweed) است اما در ایران با نام توییت نامیده می‌شود. نوعی دسته بندی از پارچه‌های طرحدار و ضخیمِ مناسب برای فصول سرد (زمستان و پاییز) است. این پارچه به صورت ترکیبی از الیاف‌هایی با رنگ های مختلف و به سبک اسکاتلندی و ایرلندی دوخته و ریسیده می‌شود. به این دلیل به آن کشمیر می‌گویند که در تولید آن از الیافی با جنس پشم یا کشمیر استفاده می‌شود.

توییت پارچه‌ای با بافت خشن بوده که بسیار گرم نگه میدارد و عایق مناسب است. در حین لمس این پارچه احساس ضخیم و سفت بودن دست می‌دهد.

پارچه-کشمیر-1

جنس پارچه کشمیر

پارچه کشمیر (توییت) از الیاف پشمی، پنبه، کشمیر، پلی استر، ویسکوز و نایلون تولید می‌شود. حال ممکن است ترکیب این مواد بسته به کاربرد تغییر کند. اگر در ترکیب آن از پشم گوشفند و پشم کشمیر استفاده شود علاوه بر دوام بالا، حالت بسیار نرم و درخشان به آن می‌دهد. و اگر در ترکیب آن از پلی استر استفاده شود به دوام و استحکام بیشر آن می‌افزاید.

نحوه تولید پارچه توییت

در گام نخست، پشم خام رنگرزی می‌شود و سپس پشم‌های رنگ‌شده با هم ترکیب می‌شوند تا رنگی یکنواخت به وجود بیاورند. در مرحله بعد پشم‌ها در رنگ‌های مختلف در میکسر یا مخلوط‌کننده‌ای بزرگ با هم ترکیب می‌شوند. پس از این مراحل، پشم‌های ترکیب‌شده از مجموعه‌ای از غلتک‌ها رد می‌شوند. این غلتک‌ها پشم‌ها را می‌کِشند و کاری می‌کنند که تمام پشم‌های در هم‌تنیده در یک جهت قرار بگیرند. در نهایت پشم‌ها ریسیده می‌شوند و بدل به نخ می‌گردند تا پارچه توییت بافته و آماده شود.

پارچه-کشمیر-2

ویژگی های پارچه کشمیر(توییت)

مهمترین ویژگی و شاخصه شناخت پارچه توییت ترکیبی از چند رنگ بودن آن و طرح های راه راه، پیچازی، چهارخانه و... آن است. این پارچه دوام بالایی هم از لحاظ ماندگاری و هم از لحاظ نفوذ آب، رطوبت و هوا دارد. ویژگی شاخص دیگر این پارچه ایستایی، سفت و ضخیم بودن آن است.

کاربرد پارچه کشمیر

کشمیر معمولا در انواع لباس ها و پوشاک یافت می شود اما بدلیل گرم بودن و ضخامت بالای آن اکثرا برای لباس بیرون از خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند :

  • ژاکت
  • شلوار
  • کت و شلوار
  • کت کلاسیک و کژوال
  • جلیقه
  • انواع لباس زمستانی
  • لباس‌های زنانه: دامن، سارافون و ...
  • لباس بچگانه

نحوه شستشو، نگهداری و اتو کشیدن پارچه کشمیر

شستشو

شستشو : بدلیل ماهیت پشمی بودن این پارچه، بهتر است در دمای ملایم بین 25-40 درجه سانتی گراد شستشو کرد. زیرا دمای بالا باعث آسیب به ساختار پارچه پشمی شده و باعث افتادگی، گشادی و از حالت درآمدن پارچه می‌شود. در حین شستشو با ماشین لباس شویی، گزینه پارچه پشمی را انتخاب کنید.

خشک کردن

برای خشک کردن، پارچه یا لباس پشمی را روی سطح صاف قرار دهید تا خشک شود. بدلیل اینکه پارچه پشمی بعد از شستشو سنگین می‌شود و اگر روی نخ یا به صورت آویزان خشک شود باعث کش آمدن و شل شدن پارچه می‌شود. همچنین در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

اتو

بهترین گزینه برای اتو کشیدن پارچه کشمیر، اتوشویی است. در غیر اینصورت اگر بخواهید خود اقدام به اتو کردن کنید باید با دمای ملایم اتو کنید. همچنین باید بین پارچه پشمی و اتو یک پارچه قرار دهید. بهتر است این پارچه از نوع پنبه‌ای باشد. این پارچه پنبه ای از پارچه کشمیر حین اتو کشیدن محافظت می‌کند. زیرا اتوی مستقیم پارچه کشمیر باعث می‌شود تا پارچه تغییر شکل دهد.

پارچه-کشمیر-3

خرید پارچه توییت

ما در سایت پارچه رادمرد، تنوع بالایی از پارچه‌های پشمی به خصوص پارچه کشمیر(توییت) را به مشتریان و کاربران عزیز ارائه می‌دهیم. شعار ماهم کیفیت مناسب در کنار قیمت مناسب است. برای خرید عمده و اطلاع از قیمت همکاری به شماره واتس اپ 09128622235 پیام دهید.